Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Fieldlab Reimagine Sports

1 januari 2022 - 31 december 2023

hva johan cruijff arena Fieldlab Reimagine Sports

Fieldlab Reimagine Sports helpt 25 mkb-bedrijven innovatieve sportproducten en -diensten te testen in de Johan Cruijff ArenA. Doel: veiligere evenementen, betere sportprestaties en duurzame accommodaties. Het lectoraat Sport Management & Sport Business onderzoekt de impact.

Het is een inspirerend project omdat het werken met deze 25 innovatieve ondernemingen ons een kijkje geeft in de toekomst van sportparticipatie en de beleving van toeschouwers.

Paul Huiszoon

Projectleider

De sport- en live-entertainmentindustrie werd zwaar getroffen door COVID-19-maatregelen en kwam wereldwijd tot stilstand. De Johan Cruijff ArenA (JCA) en de KNVB sloegen de handen ineen om de sector te vernieuwen met innovatie. Ze openden hun faciliteiten voor mkb'ers, die producten en diensten kunnen testen in sportfaciliteiten met diverse stakeholders. De HvA ondersteunt dit initiatief als onderzoekspartner.

Doel

Het projectteam neemt de toekomst van sport onder de loep nemen en evalueert de creatieve kracht van de innovaties om bij te dragen aan toekomstige sportervaringen, zowel voor deelnemers als voor toeschouwers. 

Werkwijze

Het project is onderverdeeld in 3 analyseniveaus: macro, meso en micro.

Op macroniveau:

We onderzoeken hoe de 25 Innovatiepartners, de JCA en de KNVB zich de toekomst van sportconsumptie voorstellen. Hiervoor gebruiken we een kwalitatieve onderzoeksmethode die bestaat uit semi-gestructureerde interviews.

Op mesoniveau:

We zoomen in op de 3 thema's van het fieldlab. Eerst analyseren we de status quo van elk thema. Wat zijn de huidige ontwikkelingen ten aanzien van de betreffende gebieden? Hiervoor voeren we deskresearch uit. Verder matchen we de aanbodzijde met de vraagzijde: namelijk de consument. Binnen het thema Gezamenlijk beleven en genieten van sport en evenementen willen we de Sporting Event Experience Search (SEES) schaal updaten en valideren. We volgen een kwantitatieve onderzoeksmethode met een enquêtestrategie.

Op microniveau:

We richten ons op de individuele innovaties. Per innovatie kijken we naar één aspect, zoals de betrouwbaarheid van een apparaat/app of de gebruikerservaring (UX). Op dit niveau gebruiken we gemengde onderzoeksmethoden op een case study basis. In sommige gevallen introduceren we een longitudinaal onderzoeksontwerp om bijvoorbeeld de UX in de loop van de tijd te volgen. We willen 4 tot 6 casestudies op microniveau realiseren.

Fieldlab Reimagine Sports: Levels of Analysis

Maatschappelijke impact

  • Sporters en toeschouwers profiteren van de producten en diensten die doorontwikkeld zijn door het Fieldlab Reimagine Sports. Of het nu is door betere sportprestaties en meer lichamelijke activiteit. Of door te genieten van onvergetelijke sportevenementen in duurzame accommodaties of vanuit het comfort van iemands eigen huis.
  • Huidige en toekomstige sportprofessionals doen inspiratie en waardevolle inzichten op over de laatste ontwikkelingen in de sport.

Bijdrage onderwijs en onderzoek

  • We brengen casestudies, onderzoeksopdrachten en de Innovatiepartners in onze klaslokalen en op onze sportvelden en maken studenten een integraal onderdeel van het Fieldlab Reimagine Sports. We integreren cases uit de micro-level analyse in het vak Onderzoeksmethoden voor Sportmanagement, waar studenten leren een onderzoeksontwerp te schrijven.
  • De analyse op mesoniveau is een uitstekende case voor het vak Trendwatching, waarvoor studenten trends in de sportwereld onderzoeken. Studenten kunnen een voetbalspelerstracker testen en deelnemen aan longitudinaal UX-onderzoek. Ook kunnen studenten 20 weken bij de onderzoeksgroep aansluiten voor hun afstudeerproject. Vervolgens ondersteunen ze de groep op operationeel niveau en krijgen ze een strategische opdracht van één van de 25 Innovatiepartners.
  • We verwachten dat alle nieuwe verbindingen die wij aangaan binnen het Fieldlab Reimagine Sports leiden tot een breder netwerk van de HvA en uiteindelijk tot extra stagemogelijkheden voor onze studenten.
  • De Digital Society School (opent in nieuw venster) van de HvA sluit zich bij dit project aan met haar traineetraject voor jonge digitale ontwerpers. Twee cohorten van multidisciplinaire, internationale stagiaires werken elke 20 weken fulltime aan ontwerpuitdagingen. De uitdagingen vloeien voort uit onze onderzoeksinzichten en de eisen van de Innovatiepartners. Uiteindelijk werken de cursisten een digitale oplossing uit tot een prototype en testen ze of het product of de dienst van de Innovatiepartners verbetert.

Vewachte resultaten

  • Een schriftelijk rapport Fieldlab Reimagine Sports: De toekomst van sportparticipatie en toeschouwersdiensten dat bestaat uit 3 analyseniveaus.
  • De onderzoeksresultaten worden gedeeld via onze website valuable-experiences.eu (opent in nieuw venster) en via audiovisueel materiaal.

Projectteam HvA

  • Paul Huiszoon
  • Sam Geijer
  • Arno Hermans
  • Dominika Kupciw
  • Jora Broerse

Externe partners/stakeholders

  • Johan Cruyff Arena
  • Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond
  • 25 Innovatiepartners

Subsidieverstrekker

  • Europese Unie: European Regional Development Fund

Building on previous achievements

Van 2017 tot 2021 nam de HvA deel aan het fieldlab Spectacular Arena Experiences. Collega's en studenten van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI) bouwden de kenniswebsite valuable-experiences.eu (opent in nieuw venster) met casusbeschrijvingen, methoden en voorbeelden om innovatieprocessen in de sport- en entertainment te versnellen.

Lectoraat Sport Management & Sport Business

Dit project valt onder het lectoraat Sport Management & Sport Business. Meer weten?

Bezoek website lectoraat Sport Management & Sport Business