Ontwikkeling nieuw Amsterdams EBP-model in het onderwijs
1 juni 2021 - 30 april 2024
Evidence-based practice (EBP) speelt een cruciale rol in de innovatie van de gezondheidszorg. Dit projectteam wil het curriculum van de verpleegkundige en paramedische opleidingen aanpassen, zodat afgestudeerden EBP blijven toepassen in hun werk.
Werkgevers in de regio Amsterdam merken dat afgestudeerde HvA-studenten EBP nauwelijks toepassen in de praktijk. De oorzaak ligt in de EBP-leerlijn, die zich voornamelijk richt op het cognitieve aspect: het leren gebruiken van kennis uit onderzoek. Er wordt te weinig aandacht besteed aan de affectieve aspecten: de meerwaarde van deze kennis, het gebruik ervan in de praktijk en het ontwikkelen van zelfvertrouwen (self-efficacy). Het projectteam wil deze shift maken via een interprofessionele curriculuminnovatie in de verpleegkundige en paramedische opleidingen.
Een verpleegkundige van een ziekenhuisafdeling die samen met een docent-onderzoeker stagiaires begeleidt tijdens dit project:
"Dit project is precies wat we nodig hebben! We willen EBP graag een goede plek geven binnen onze afdeling, maar weten niet hoe. Ik doe mee!"
Doelen
Afgestudeerde studenten:
- Beschikken over voldoende kennis voor het adequaat toepassen van de EBP-methode in de praktijk.
- Zien de waarde van EBP in voor hun eigen praktijkvoering.
- Hebben voldoende zelfvertrouwen in het zelfstandig kunnen toepassen van EBP.
Werkwijze
De curriculuminnovatie is gebaseerd op literatuur en richt zich op de determinanten van de intentie van studenten voor het gebruik van EBP in de beroepspraktijk. Samen met de praktijk en onderzoekers ontwerpt het projectteam de EBP-leerlijn opnieuw met veel aandacht voor de 3 affectieve componenten. Het projectteam werkt interprofessioneel samen aan nieuw binnenschools onderwijs, het toepassen van EBP tijdens stages en leren door ‘meedenken en meedoen’ tijdens lopende onderzoeksprojecten.
Maatschappelijke impact
Afgestudeerde gezondheidsprofessionals vinden in de toekomst het toepassen van de EBP-methode in hun beroepsuitoefening belangrijk. Hierdoor verlenen zij in sterke mate evidence-based zorg. Dit leidt tot betere zorgverlening en grotere innovatiekracht van zorgorganisaties.
Link met onderwijs
De verpleegkundige en paramedische opleidingen binnen de HvA kunnen alle deelprojecten direct in hun eigen curriculum integreren. Het projectteam meet de resultaten van de (deel)project(en) via de RAVE-Q en focusgroepen. Op deze manier kan het projectteam bijsturen waar nodig en de effectiviteit van deze aanpak meten.
Verwachte resultaten/producten
- Een format van een studiehandleiding/docenthandleiding voor een laagdrempelige introductie van EBP aan het begin van de opleidingen.
- EBP-projecten op diverse stageplaatsen waarin studenten leren hoe zij EBP in de praktijk kunnen gebruiken.
- Diverse methoden waarmee de opleidingen direct contact creëren tussen studenten en onderzoekers.
- Een format waarmee opleidingen bij het afstuderen het zelfvertrouwen van studenten in hun EBP-vaardigheden versterken.
Projectteam HvA
- Jos Dobber
- Netty Winters
- Margriet Pol
- Maarten van Egmond
- Marjon van Rijn
- Didi Griffioen
- Bart Visser
Externe partners
- Amsterdam UMC
- Cordaan, wijkkliniek Amsterdam
- Omring, GRZplus Hoorn
- Doen, praktijk voor ergotherapie, Amsterdam
Lectoraat Geïntegreerde Complexe Zorg
Dit project valt onder het lectoraat Geïntegreerde Complexe Zorg. Meer weten?