T4X2.0 - Implementatie Training for Excellence in de praktijk van sport, muziek en dans
1 maart 2021 - 1 december 2022
Nederland streeft ernaar structureel tot de top 10 sportlanden ter wereld te behoren en ook in de podiumkunsten mee te doen met de wereldtop. Dit onderzoeksproject onderzoekt hoe sporters, musici en dansers balans vinden in training om overbelasting te voorkomen.
In Training for Excellence (T4X) onderzocht het projectteam innovatieve oefenmethodes bij sporters, musici en dansers. De resultaten lieten zien dat het toepassen van deze methodes in alle drie de domeinen zorgde voor progressie: deelnemers werden zich meer bewust van hun oefentijd, trainden efficiënter en doelgerichter en werkten met meer vertrouwen naar specifieke prestaties. Toch is het nog onduidelijk in hoeverre dansers, sporters en musici deze methoden daadwerkelijk integreren in hun trainingsschema’s.
Samen met professionals werken we aan het verbeteren van de kwaliteit van trainen en oefenen. Door deze nauwe samenwerking zetten we een belangrijke vervolgstap in het toepassen van wetenschappelijke kennis in de praktijk van sport, muziek en dans.
Raôul Oudejans
Lector Sport- en Prestatiepsychologie
Doel
Binnen T4X2.0 onderzoekt het projectteam hoe professionele sporters, dansers en musici innovatieve oefenmethodes duurzaam kunnen opnemen in hun training- en oefenschema’s. Hiervoor ontwikkelen onderzoekers een toolkit die dansers, sporters en musici ondersteunt in het toepassen van de oefenmethodes in de dagelijkse praktijk.
Werkwijze
Het projectteam zet T4X2.0 op als implementatieonderzoek. Bij een implementatieonderzoek kijk je hoe je een interventie vertaalt naar een specifieke situatie en hoe je binnen die situatie de bereidheid verhoogt om de interventie duurzaam in te zetten.
Het projectteam voert het onderzoek uit aan de hand van twee kwalitatieve onderzoeksfases. In de eerste fase interviewen onderzoekers belangrijke stakeholders in de wereld van sport, dans en muziek. In de tweede fase concretiseren zij de voornaamste bevindingen uit de individuele interviews aan de hand van de Delphi-methode.
Maatschappelijke impact
Met T4X2.0 bouwt het projectteam verder aan een brug tussen onderzoek en de praktijk. In de eerste plaats moet de toolkit professionele dansers, sporters en musici in staat stellen om hun oefentijd efficiënter in te delen. Maar de resultaten van T4X2.0 kunnen ook een bredere relevantie hebben voor andere domeinen waar vitaliteit en bewegen centraal staan.
Bijdrage onderwijs en onderzoek
In de toekomst zou de beoogde toolkit ook binnen het onderwijs kunnen worden gebruikt om studenten het proces van het succesvol introduceren van onderzoeksinnovaties op de markt te leren. Ten eerste door studenten bewust te maken van de implementatie-uitdagingen binnen bijvoorbeeld de high performance sport. Gevolgd door het identificeren van tools, door het voorbeeld van T4X2.0, hoe op deze uitdagingen te reageren. Ten slotte zou het ook mogelijk en wenselijk zijn om de toepassing van de toolkit uit te breiden naar niet-prestatiegerichte gebieden, zoals lichamelijke opvoeding.
Verwachte resultaten
Tijdens de eerste onderzoeksfase brengt het projectteam de voornaamste uitdagingen, barrières en mogelijkheden rondom het duurzaam implementeren van de T4X-oefenmethodes in kaart. Voortbouwend op deze kennis ontwikkelen zij in de tweede onderzoeksfase een toolkit met daarin tips, richtlijnen en praktische handvatten voor professionele dansers, musici en sporters.
Projectteam HvA
- Paul Huiszoon
- Jolan Kegelaers
- Sam Geijer
- Raôul Oudejans
Lectoraat Sport- en Prestatiepsychologie
Dit project valt onder het lectoraat Sport- en Prestatiepsychologie. Meer weten?