Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Samenwerken aan effectieve teams in het mbo

8 maart 2021 - 20 november 2023

Het ontwikkelen en verzorgen van kwalitatief hoogwaardig onderwijs is een teamopgave en collectief handelingsvermogen is een voorwaarde voor die opgave. Onder collectief handelingsvermogen van een team verstaan we een goed functionerend team dat in staat is tot collectief professioneel handelen.

Praktische aanpak voor teamverbetering

In het onderzoek stonden condities voor de totstandkoming van collectief handelingsvermogen en de doorwerking in en verbetering van de onderwijspraktijk centraal. Zes docententeams, leidinggevenden en ondersteunende diensten in twee mbo-instellingen ontwikkelden hiervoor als ‘reflective practitioners' met elkaar interventies, begeleid door de onderzoeksgroep Teamprofessionalisering (HvA) en het lectoraat Beroepsonderwijs (HU).

Sterke mbo-teams vormen de sleutel tot onderwijsvernieuwing en vergroten de kansen voor een toekomstbestendige samenleving

Sterkere teams voor beter onderwijs

Het doel van dit onderzoek was inzicht krijgen in effectieve manieren om het collectief handelingsvermogen te versterken en te vertalen naar verbeteringen in de onderwijspraktijk. Met docenten, leidinggevenden en ondersteuners zijn we op zoek gegaan naar ‘wat werkt’ in het versterken van collectief handelingsvermogen van zes mbo-docententeams. Hierbij brachten we in kaart hoe dit handelingsvermogen vervolgens bijdraagt aan de realisatie van verbeterdoelstellingen in het onderwijs door het gezamenlijk ontwikkelen en uitvoeren van interventies.

Resultaten 

Het blijkt dat teams een centrale rol spelen in onderwijsvernieuwing, maar de tijd die nodig is om veranderingen vorm te geven, wordt vaak onderschat. Dit is een van de conclusies uit het onderzoek.
Ook komt uit het onderzoek naar voren dat wanneer basiscondities als sociale veiligheid en effectieve teamsamenwerking ontbreken, het lastiger is – of zelfs onmogelijk – om teams tot ontwikkeling te brengen. Ook ervaren veel teams weinig tijd om met elkaar te reflecteren op het eigen handelen en functioneren, en zij missen vaak de vrijheid om werk echt anders in te richten.

Bekijk de korte animatie met conclusies van het onderzoek

Download het onderzoeksrapport

Team

  • Daniel van Middelkoop
  • Najat Bay
  • Patricia Brouwer (HU)
  • Angela de Jong (HU)

Partners