ERASMUS + Co-Creating inclusive school communities
1 november 2021 - 1 november 2024
Scholen zijn te beschouwen als gemeenschappen bestaande uit leerlingen, leraren en schoolleiders, die in interactie zijn met hun omgeving. Om scholen optimale ontwikkelkansen te bieden is het van belang dat er sprake is van een inclusieve omgeving. Daarbij gaat het niet alleen om een inclusieve leeromgeving voor leerlingen waarin rekening wordt gehouden met en aandacht is voor verschillen tussen leerlingen, maar ook een inclusieve leeromgeving waarin er ruimte is voor iedere stem en de inbreng van ieder serieus genomen wordt, of het nu gaat om leerlingen, leraren, schoolleiders, ouders of betrokkenen in de nabije omgeving.
In dit ERASMUS+ project waarin verschillende partners samenwerken (Schulamt Liechtenstein, Pädagigische Hochschule Zurich, University of Tallinn, University of Bucharest, University of Helsinki, University of British Columbia en Hogeschool van Amsterdam en samenwerkingsscholen uit hun directe omgeving, bijv. Metis Montessori Lyceum Amsterdam) is een online toolkit ontwikkeld die scholen kan helpen om de inclusiviteit van hun leefomgeving te versterken.
Daartoe bevat de toolkit de volgende elementen:
- Een conceptueel raamwerk als kennisbasis, waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen de klas als community, de school als community en de wijk als community.
- Een stappenplan voor schoolontwikkeling
- Inspirerende voorbeelden van inclusieve schoolcommunities als inspiratiebron
- Een analyse-instrument om te reflecteren op de mate van inclusiviteit binnen de school en mogelijke punten voor versterking daarvan
- Concrete handvatten voor het versterken van de inclusiviteit binnen de school
De toolbox is in nauwe samenspraak met leraren en schoolleiders uit verschillende landen ontwikkeld door middel van drie co-creation sessies en door pilots in scholen. De ervaringen die in scholen opgedaan zijn hebben bijgedragen aan een toolbox die in verschillende landen en contexten te gebruiken is.
In Nederland is nauw samengewerkt met Metis Montessori Lyceum en met studenten van de masteropleiding Pedagogiek.
De Online Toolkit is te vinden op www.developinginclusiveschoolcommunities.org(opent in nieuw venster).
Team
- Marco Snoek
- André Koffeman