TSDCE: van Tractienet naar Slim DC-Elektriciteitsnet
1 oktober 2021 - 30 september 2023
Door de energietransitie komt er extra druk op het elektriciteitsnet in binnensteden te staan. Dit komt door toenemende elektrificatie, bijvoorbeeld door het gebruik van warmtepompen. Maar ook door meer productie van duurzame energie en een toename van het aantal elektrische voertuigen. Dit kan worden opgevangen door het net te verzwaren, maar dit is kostbaar en veroorzaakt veel overlast. Daarom onderzochten de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en de Haagse Hogeschool of het mogelijk is om in plaats daarvan gebruik te maken van het elektriciteitsnet van het openbaar vervoer.
Bestaande netwerken benutten
In het centrum van Amsterdam en Den Haag ligt een gelijkspanningsnetwerk voor tram en metro. Omdat het lastig is om netwerken te verzwaren, is het slim om dit soort bestaande netwerken beter te benutten.
Deze netwerken worden nu alleen gebruikt voor trams en metro’s die eens in de zoveel tijd langsrijden. De periodes daartussen kunnen worden gebruikt voor bijvoorbeeld het opladen van elektrische auto's.
Jos Warmerdam
Projectleider en onderzoeker
Werkwijze
In het project bekeken de HvA en de Haagse Hogeschool of het technisch haalbaar is om de DC-tractienetten van het openbaar vervoer in te zetten voor het opladen van elektrische auto’s en directe invoeding van PV. Dit testten ze zowel op labschaal als in reële situaties. Daarnaast onderzochten ze, met inbreng van elektrotechnische bedrijven Dynniq Energy en DC Opportunities, de technische en ruimtelijke kansen en barrières voor opschaling in Amsterdam en Den Haag.
Tot slot brachten ze de economische, organisatorische en juridische aspecten rond de tramhalte als toekomstige energiehalte in kaart, en onderzochten ze eventuele opschaling naar treininfrastructuur. Dit gebeurde samen met advies- en ingenieursbureau Witteveen en Bos. Op basis van deze stappen formuleerden ze aanbevelingen voor beleidsmakers en wetgevers.
Onderwijs
Binnen het project Van Tractienet naar Slim DC-Elektriciteitsnet is nauw samengewerkt met de bacheloropleiding Engineering van de HvA. Casestudies uit het project werden bijvoorbeeld ingezet binnen het vierdejaars Engineering-project Innovatielab, in keuzevakken als Duurzame Energie en Energie in de stad, en in de minoren Energiepositieve stad en Data Science. Daarnaast werkten er studenten mee aan het project vanuit hun afstudeerstage.
Partners
Voor TSDCE werkte de Hogeschool van Amsterdam samen met de Haagse Hogeschool en de volgende partners: Dynniq Energy, DC Opportunities R&D en Witteveen en Bos. Daarnaast waren GvB en HTM aan het project verbonden als associate partners. Stichting Gelijkspanning Nederland zal de kennisoverdracht ondersteunen.
Contact
Meer weten over dit project? Neem contact op met Jos Warmerdam.
Lectoraat Energie en Innovatie
Dit project is uitgevoerd binnen het lectoraat Energie en Innovatie van de Hogeschool van Amsterdam. Het lectoraat draagt met toegepast onderzoek naar duurzame energie en energiebesparing bij aan de energietransitie.
TSDCE bouwde voort op andere projecten over DC-laden:
VAP-DC (2020-2024): in VAP-DC deed de HvA een pilot-studie naar de ontwikkeling van een flexibel, efficiënt en autonoom laadplein met drie slimme laadpalen op gelijkspanning. Bekijk de eindpublicatie van VAP-DC.
DC Laadplein (2019-2021): in dit pilotproject ontwikkelde de HvA samen met partners een technisch ontwerp voor een DC-Laadplein.