Ondernemerschap in het voortgezet onderwijs
1 september 2020 - 11 november 2026

In het voortgezet onderwijs is er veel ondernemerschapsonderwijs, maar de didactische effecten en impact op leerresultaten zijn beperkt onderzocht. Deze studie onderzoekt ondernemerschapsonderwijs en didactische methoden in vier fasen.
In de eerste fase analyseren we het bestaande aanbod van ondernemerschapsonderwijs, gevolgd door een tweede fase om doelstellingen vast te stellen voor ondernemerschap in het voortgezet onderwijs. Tijdens de derde fase voeren we een educatieve ontwerpstudie uit voor het ontwikkelen van een ondernemerschapsprogramma. In de laatste fase van deze studie passen we een effectstudie toe om het gedrag van leerlingen uit het voortgezet onderwijs - in termen van kennis, vaardigheden en attitudes - in kaart te brengen.
Deelstudie 1: ondernemerschapsprogramma's en pedogogiek in het voortgezet onderwijs
De eerste deelstudie biedt een inzicht in het huidige aanbod van ondernemerschapsprogramma's en de onderliggende pedagogie in het voortgezet onderwijs in Nederland. Voor deze studie is er een kwalitatieve onderzoeksmethode ingezet. De onderzoeksresultaten tonen aan dat de meeste scholen niet vertrouwd zijn met de definities van onderwijs in ondernemerschap. De pedagogieën waarop ondernemerschapsprogramma's zijn gebaseerd hanteren een traditionele aanpak, ondanks literatuur die aantoont dat (sociaal) constructivistische ondernemerschapsprogramma's zich beter lenen voor het ontwikkelen van een ondernemersmentaliteit.
Deelstudie 2
Publicatie van deelstudie 2 "A Delphi Study at secondary schools to identify entrepreneurship education attainment levels" zal worden gepubliceerd in 2024.
Link NWO: Toekenningen | NWO
Team
- S. Goksen