Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Kan Socrates mbo-studenten kritisch leren denken?

1 augustus 2020 - 31 december 2024

Kritisch denken, oftewel kunnen redeneren door middel van logische argumentatie, is belangrijk voor mbo-studenten. Zowel voor hen persoonlijk, voor hun kansen op de arbeidsmarkt en voor hun mogelijkheden om politiek en maatschappelijk te participeren. Kan je mbo-studenten kritisch leren denken met een lessenserie gebaseerd op de Socratische dialoog?

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar effectieve werkvormen om mbo-studenten kritisch te leren denken. Dit onderzoek richt zich op niveau 4 studenten in het mbo en wordt uitgevoerd onder het lectoraat Burgerschapsonderwijs.

Doel van dit onderzoek is om effecten te onderzoeken op het kritisch leren denken door mbo-studenten van een lessenserie gebaseerd op de Socratische dialoog. In een ontwerponderzoek wordt een lessenserie ontwikkeld samen met docenten burgerschap. In een quasi-experimentele studie, waaraan in totaal 320 studenten deelnemen, wordt het effect van deze lessenserie op kritisch leren denken door mbo-studenten onderzocht.

Dit project levert inzicht op in mogelijke leereffecten van Socratische dialogen op kritische denkvaardigheden en kritische denkhoudingen, specifiek voor mbo-niveau 4 studenten. Daarnaast wordt in dit project een lessenserie en docententraining ontwikkeld.

Praktijkpartners en andere partners die betrokken zijn

Voor de ontwikkeling van de lessenserie is een docent ontwikkel team (DOT) samengesteld uit acht docenten burgerschap van verschillende mbo-scholen in Nederland. Ter validering van de lessenserie is deze voorgelegd aan vier experts op het gebied van Socratische gespreksvoering, drie uit Nederland en één uit België.

Output

  • Niemand past in een hokje. Veiligheid creeren in een superdiverse context
  • Niemand past in een hokje. Interculturele sensitiviteit van burgerschapsdocenten
  • Kritisch denken is wel iets anders dan reflectie
  • Kan Socrates mbo-studenten kritisch leren denken?
  • De didactiek van de Socratische dialoog

Team

  • Barry Mahoney
  • Ron Oostdam
  • Hessel Nieuwelink
  • Dubravka Knežić
Bezoek het lectoraat Burgerschapsonderwijs voor meer informatie