Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Diversiteit en Inclusie in het Hoger Onderwijs

1 oktober 2020 - 1 oktober 2025

Project Diversiteit en Inclusie in het Hoger Onderwijs.

Diversiteit in het hoger onderwijs krijgt veel aandacht. Instellingen streven naar een klimaat waarin iedereen, ongeacht gender, achtergrond, leeftijd, oriëntatie, of functiebeperking, zijn/haar talent optimaal kan benutten. Dit vereist actieve en blijvende inzet van medewerkers om uitsluiting tegen te gaan en inclusie te bevorderen.

In het project gaan we met medewerkers binnen instellingen op zoek naar inzichten om de dagelijkse praktijk op het gebied van diversiteit en inclusie te verbeteren.

Praktijkgerichte aanpak

Om diversiteit en inclusie goed in te bedden in het hoger onderwijs is een praktijkgerichte aanpak noodzakelijk. Het project heeft de ambities om acties met de praktijk te ontwikkelen en uit te voeren om een inclusieve, diverse en veilige leer- en werkomgeving te creëren. We hanteren daarbij een brede definitie van diversiteit, waarin we zichtbare (o.a. leeftijd, huidskleur), minder zichtbare (o.a. culturele achtergrond, fysieke kenmerken)  en onzichtbare (o.a. seksuele voorkeur, werkstijl) centraal stellen. Het project sluit aan op de ambities van het nationaal actieplan voor meer diversiteit en inclusie in het hoger onderwijs.

Met een praktijkgerichte aanpak richten we ons op het boeken van resultaat. Daartoe hebben we een werkwijze ontwikkeld. In de werkwijze staat de handelingsruimte van een teams of afdeling centraal. Samen met het team of de afdeling komen we tot concrete acties.

Doel

Het doel van dit actieonderzoek is om meer kennis en bewustwording te genereren over de waarde en het belang van meer diversiteit en inclusie in het hoger onderwijs. Het longitudinale karakter van het actieonderzoek helpt om diversiteit en inclusie geagendeerd te houden binnen instellingen. Dit helpt de draagvlak en bewustwording te verbeteren in de instellingen.

Beoogde opbrengsten voor praktijk en wetenschap

  • Overzicht van de huidige stand van zaken rondom diversiteit en inclusie.
  • Concrete handvaten voor verbeteracties.
  • Vakpublicatie
  • Wetenschappelijke publicatie

5 stappen naar meer diversiteit in de organisatie

Team

  • Daniel van Middelkoop
  • Hafid Ballafkih
  • Najat Bay
  • Angelique Hunkar

Meedoen?

Onderwijsinstellingen die concreet aan de slag willen met diversiteit kunnen zich aansluiten bij het veranderinitiatief. 

Bekijk The Work Lab voor meer informatie