Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Service robots in de winkel: Een volgende stap naar personalisatie

1 januari 2020 - 30 juni 2021

Dit project richt zich op de mogelijkheden om met humanoïde service robots klanten in winkels op persoonlijk wijze te bedienen. We onderzoeken voor twee mkb-retailers hoe service robots kunnen worden ingezet voor persoonlijke interacties met klanten.

Service robots bieden retailers nieuwe kansen om persoonlijk met klanten om te gaan en om servicebusinessmodellen te innoveren.

Resultaten

Service robots met kunstmatige intelligentie kunnen zelfstandig met klanten praten, gegevens verzamelen, analyseren, leren en zich aanpassen. Dit biedt nieuwe kansen voor persoonlijke klantinteracties en innovatie in servicebusinessmodellen. Toch is er nog weinig praktische kennis over het gebruik van deze technologie.

Dit project onderzoekt welke klanten een service robot in de winkel gebruiken en met welke doelen. Het kijkt ook naar wat nodig is om deze interacties mogelijk te maken. De kennis die tijdens dit onderzoek wordt verzameld, is waardevol voor de retailsector. De resultaten worden vertaald naar richtlijnen voor het ontwerpen van gepersonaliseerde interacties tussen klanten en service robots. Daarnaast is dit project een eerste stap in een langer onderzoeksprogramma dat zich richt op de inzet van service robots in winkels.

Team

  • Tibert Verhagen
  • Michelle Straver

Partners

Het lectoraat Emerging Technology for Business en het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam werken voor het project "Service robots in de winkel" samen met de Social AI Group van de Vrije Universiteit Amsterdam, en TMO Fashion Business School.

Bezoek het lectoraat Emerging Technology for Business voor meer informatie