Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Sociale impact EURO 2020 op Amsterdam

1 september 2019 - 1 september 2021

hva Sociale impact EURO 2020 op Amsterdam oranje mensenmassa

Dit project onderzoekt de maatschappelijke impact van het Europees Kampioenschap Voetbal 2020 (uitgesteld naar 2021) op Amsterdam, met betrokkenheid van de KNVB, het ministerie van Sport, Gemeente Amsterdam, de Johan Cruyff Arena en de Schiphol Group.

Bekijk het onderzoeksrapport EURO 2020 Amsterdam

De volgende positieve gevolgen van EURO 2020 voor Amsterdam werden benoemd in het bod:

  • De sportdeelname aan met name voetbal zou worden verhoogd.
  • Het toernooi zou de beste kanten van Amsterdam en Nederland tonen en het toerisme stimuleren.
  • Het organiseren van EURO 2020 zou een grote economische impuls geven aan Amsterdam en Nederland. De KNVB schatte de economische impact van EURO 2020 tussen de 55 en 77 miljoen euro.
  • De ontwikkelingen rond de Johan Cruijff Arena zouden een impuls krijgen op het gebied van kwaliteit en innovatie.
  • Amsterdam zou de mogelijkheid krijgen om een duurzaam sportevenement te organiseren door het inzetten van het efficiënte Nederlandse openbaar vervoer.
  • Het organiseren van EURO 2020 in Amsterdam zou Nederlandse burgers de kans geven om voor het eerst in twintig jaar hun nationale helden te zien spelen in eigen land.

Nadat het bod voor EURO 2020 was toegekend, benadrukte de KNVB de positieve effecten op de recreatiesport, talentontwikkeling, sportpromotie en sociale cohesie in Amsterdam door de verbindende kracht van voetbal. Amsterdam heeft in het verleden grote evenementen georganiseerd, maar sommige werden niet doorgezet door gebrek aan politieke en economische steun, zoals het geannuleerde bod voor de Olympische en Paralympische Spelen in 2028. Onderzoek wees uit dat 74% van de bevolking het te duur vond. Grote sportevenementen vereisen de steun van de lokale bevolking voor succes en duurzaamheid.

Doel

Het meten van de maatschappelijke impact van de EURO 2020 op de stad Amsterdam en haar inwoners: de manier waarop het sportevenement voor veranderingen zorgt in de collectieve en individuele waardesystemen, gedragspatronen, gemeenschapsstructuren, levensstijlen en kwaliteit van leven (Hall, 1992).

Werkwijze

Studie 1: kwalitatief, interview, cross-sectioneel

Deze studie richt zich op de EURO 2020-vrijwilligers. Onderzoekers evalueren het succes van het vrijwilligersprogramma aan de hand van 3 thema's:

  • Kenmerken van de vrijwilligers en hun motivatoren/ verwachtingen voorafgaande aan het vrijwilligerschap.
  • Vrijwilliger zijn, procesmatige overwegingen gedurende het vrijwilligerschap.
  • De verwachtte en ervaren gevolgen van het vrijwilligerschap.

Studie 2: kwantitatief, vragenlijst, longitudinaal

Met behulp van een panel van de Gemeente Amsterdam worden de meningen van Amsterdammers voor en na de EURO 2020 gemeten. De onderwerpen zijn onder andere:

  • Soorten betrokkenheid bij het evenement
  • Sociale cohesie
  • Sociale disruptie

Studie 3: kwantitatief, vragenlijst, cross-sectioneel

Met enquêtes op wedstrijddagen bij de Johan Cruyff Arena en het Public Viewing bij het Olympisch Stadion en op niet-wedstrijddagen bij het UEFA Football Village EURO2020 op het museumplein meten onderzoekers de ervaringen van de bezoekers en fans van EURO 2020.

  • Toegankelijkheid van en mobiliteit binnen de stad
  • Algehele tevredenheid over het evenement
  • Duurzaamheid van het evenement
  • Kennis over EURO 2020 en het programma in de fanzones (Olympisch Stadion, UEFA Football Village EURO2020)
  • Intentie tot herbezichtiging van Amsterdam

Daarnaast neemt het projectteam in samenwerking met de KNVB en PricewaterhouseCoopers (PwC) een vragenlijst op in het onderzoek over de economische impact van EURO 2020.

Verwachte resultaten

  • Verslag, infografiek, journal publicatie
  • Het is interessant om te zien hoe de sociale impact wordt bekeken tussen verschillende segmenten. Denk aan wijken, sociaal-economische status, leeftijd en het aantal jaren dat iemand in Amsterdam woont. Ook levert een vergelijking tussen Amsterdammers en toeristen waardevolle inzichten op.

Bijdrage onderwijs en onderzoek

  • Integratie van het onderzoek in de opleidingsprogramma’s van Sportkunde – leerroute SM&O en Sport Studies – track ISMB. Dit project is een goed voorbeeld voor studenten van wat toegepast onderzoek inhoudt en biedt een uitstekende kans om hen te betrekken. 
  • Dit project geeft inzicht in de verandering van gedrag en houding in de loop van de tijd.
  • Het project levert een bijdrage aan het onderzoek naar de impact van COVID-19 op sportevenementen.

Maatschappelijke impact

  • Het project levert gevalideerde data over de waarde van de EURO 2020 voor Amsterdam.
  • Het project biedt inzicht aan de beslissers die de invloed hebben op de promotie en uitvoering van toekomstige (sport)evenementen in Amsterdam.

Projectteam HvA

  • Paul Huiszoon
  • Sam Geijer

Externe partners

  • Gemeente Amsterdam
  • KNVB
  • PricewaterhouseCoopers (PwC)
  • Sport2B

 Lectoraat Sport Management & Sport Business

Dit project valt onder het lectoraat Sport Management & Sport Business. Meer weten?

Bezoek website lectoraat Sport Management & Sport Business