Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Horecalogistiek Amsterdam: slimme oplossingen voor horecadistributie

1 juni 2019 - 1 juli 2020

De horecadistributie in Amsterdam loopt vast en is aan verbetering toe. Terwijl de vraag naar producten stijgt, neemt de bereikbaarheid in de stad af. Hierdoor nemen de kosten en de overlast van horecadistributie toe. Denk aan verkeersopstoppingen, onveiligheid en vervuilde lucht. Met het project Horecalogistiek Amsterdam onderzocht de Hogeschool van Amsterdam (HvA) slimme oplossingen.

Problematiek per horecagebied in kaart gebracht

De gemeente Amsterdam streeft naar een zero-emissie bevoorrading, autoluwe zones en verbetering van kades en bruggen tussen 2025-2050. Om dit te bereiken is het belangrijk de horecalogistiek in de stad te verbeteren.

Samen met de gemeenten heeft de HvA in dit onderzoek de problematiek per (horeca)gebied in kaart gebracht. Vervolgens zijn oplossingen ontwikkeld en geëvalueerd die passen bij de buurt.

Kees-Willem Rademakers

Projectleider en onderzoeker

Drie oplossingen onderzocht

In het onderzoek richtte de HvA zich op drie oplossingsrichtingen:

  1. Zero-emissie voertuigen: overstappen op elektrische voertuigen om volledig uitstootvrije horecadistributie te realiseren. De HvA heeft onder andere onderzocht hoe het gebruik van elektrische voertuigen gestimuleerd kan worden.
  2. De inzet van verschillende soorten voertuigen, passend bij de maat van de stad: de HvA heeft onderzocht hoe je per goederensoort, klant, afleverlocatie en afleverconditie bepaalt welk voertuig het beste kan worden ingezet.
  3. Bundeling van goederen: in de praktijk blijkt samenwerking tussen horecaondernemingen operationeel moeilijk te organiseren. De HvA heeft het gebruik van digitale (platform)technologieën getest om deze hobbels weg te nemen.

Vier pilots om oplossingen te testen

De HvA heeft in een aantal gebieden pilots opgezet om de oplossingen te testen:

  • De Hallen: de HvA heeft onderzoek gedaan naar slimmere keukenlogistiek met bestaande technologie. Met Easy-Dish is er een collectief digitaal bestelplatform aangeboden voor De Hallen, zodat bestellingen konden worden gebundeld.
  • Zuidas: de focus lag hier op het aanpassen van het kennisniveau rondom logistiek en de impact van het businessmodel van de ondernemers. Doel was om vervolgens meer goederen gebundeld te leveren met schoon (zero-emissie) vervoer.
  • Reguliersdwarsstraat: de HvA heeft in deze pilot meerdere oplossingen onderzocht. Het ging om het bundelen van kleine volumes, de inzet van kleinere en lichtere voertuigen (zoals koel-vrachtfietsen) en het leveren in een zo kort mogelijk tijdsvenster.
  • Food Center Amsterdam: de HvA heeft verschillende oplossingen voor slimme stadslogistiek geanalyseerd. Dit varieerde van gebundelde belevering met Easy Dish tot de creatie van stadshubs met Tring Tring. Ook vervoer over water met VolkerWessels en het collectief inzamelen van afval zijn onderzocht.

Resultaten

Een verdere uitwerking en achtergondinformatie van de aanpak is te vinden in de volgende publicaties:

Onderwijs

Bij het onderzoek waren ook studenten van de HvA betrokken. Zij hielpen mee met het uitvoeren en evalueren van de pilots. Bijvoorbeeld door tellingen van vervoersbewegingen binnen de pilotgebieden uit te voeren en bestelinformatie op te halen bij horecaondernemers. Daarnaast konden studenten stagelopen binnen het project.

Team

Partners

Voor het project Horecalogistiek Amsterdam werkte de Hogeschool van Amsterdam samen met een groot aantal partners. Van gemeenten tot horecaondernemers, -leveranciers en -distributeurs. Partners waren: gemeente Amsterdam, Metropoolregio Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam, Last Mile Fresh, Green Deal Zuidas, Hello Zuidas, Leen Menken Foodservice Logistics, Food Center Amsterdam, Bidfood, De Hallen Amsterdam, Horeca Nederland, Secret Village, Easy Dish, Tring Tring, Pakhuis De Zwijger, Voedsel Verbindt en Market 33.

Lectoraat City Logistiek

Het project Horecalogistiek Amsterdam viel onder het lectoraat City Logistiek. Het lectoraat onderzoekt oplossingen om op een slimme en schone manier aan de toenemende vraag van het aantal logistieke vervoersbewegingen in stedelijke context te voldoen.