Personal Professionalism van bachelorstudenten
1 januari 2019 - 31 december 2026
Professionele praktijk kent veel facetten. Studenten in hogescholen vormen onze toekomstige professionals. Het is daarom nodig dat ze zich ook als zodanig ontwikkelen. Deze ontwikkeling is net zo veelzijdig als hun uiteindelijke beroep. Tegelijk is de kennisbasis over deze ontwikkeling en hoe studenten deze ervaren nog erg beperkt. Het label ‘professionalism’ wordt toegepast op de studie van hun identiteit, hun professionele kennis en/of hun professioneel gedrag. Elk gebied neemt ook elementen uit de andere gebieden op, maar overall ontbreekt de duidelijkheid. Met dit project is het nieuwe label ‘personal professionalism’ geïntroduceerd, dat alle drie de onderdelen omvat.
Hiermee zijn ‘professional knowledge’, ‘professional identity’ en ‘professional action’ in verband gebracht tot elkaar en onderling van elkaar onderscheiden. Dit geeft de mogelijkheid om de ontwikkeling van elk in studenten te onderzoeken, evenals de combinatie als ‘personal professionalism’.
In dit empirische project zijn 40 studenten uit vier opleidingen gevolgd gedurende hun vier jaren bacheloropleiding. Ze zijn jaarlijks geïnterviewd, ze hebben om het jaar een probleem-oplos-taak uitgevoerd en ze hebben hun eigen werk bediscussieerd. Op basis van deze informatie wordt duidelijk hoe hun ‘personal professionalism’ is ontwikkeld door de tijd.
De onderzoeksvraag
Welke rol spelen kennis uit theorie en praktijk in de ontwikkeling van de identiteit, de professionele identiteit en het probleemoplossend vermogen van bachelorstudenten in het hoger beroepsonderwijs?
De resultaten uit dit project zijn gepresenteerd op congressen en worden gepubliceerd in een boek met de titel Personal professionalism: the development of future professionals (exp. 2026, under contract by Bloomsbury Academic, also published open access).