Evaluatie Levensloopbestendige routes
21 januari 2019 - 1 januari 2020
Amsterdam streeft naar een ‘Age-Friendly City’ waar iedereen gezond en vitaal kan leven. Met speciale aandacht voor ouderen zorgen we voor een openbare ruimte die veilig, toegankelijk en uitnodigend is en die ontmoeting, participatie en een gezonde levensstijl stimuleert.
Doel
In het kader van Age-Friendly Amsterdam is in 2018 een aantal ruimtelijke ingrepen gedaan om in de Amsterdamse wijken Kortvoort, de Indische Buurt en Buitenveldert levensloopbestendige routes te creëren. Deze levensloopbestendige routes leiden als een circuit door de wijk en nodigen uit tot ontmoeten en bewegen. De routes gaan langs relevante voorzieningen, woningen, verblijfsplekken en haltes van het openbare vervoer. Onderzoekers van de HvA, de GGD Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam hebben het effect van deze ingrepen geëvalueerd.
Werkwijze
De centrale vraag van dit project: welk effect hebben de ruimtelijke ingrepen om tot levensloopbestendige routes te komen op mogelijkheden van ouderen voor ontmoetingen en bewegen langs deze routes? Om deze vraag te beantwoorden, maakten onderzoekers gebruik van verschillende dataverzamelingsmethodes, namelijk vooronderzoek, observaties, vragenlijsten en wijkbijeenkomsten.
Resultaten
Door de beperkte hoeveelheid data kan het projectteam helaas geen harde uitspraak doen over het effect van de ruimtelijke ingrepen op bewegen en ontmoeten van ouderen. Wél zijn er aanwijzingen dat met name het plaatsen van bankjes enig effect heeft op beweeg- en ontmoetingsgedrag. Bankjes zijn voor ouderen belangrijke rustplekken én plekken om andere wijkbewoners te ontmoeten. De bankjes moeten aan bepaalde eisen voldoen: een hoge zit en een rugleuning en armleuningen en de locatie is belangrijk. Ouderen willen graag meedenken over deze locaties, zodat de bankjes komen op plekken, waar ze elkaar kunnen ontmoeten of waar ze langs komen op wandelroutes.
Er zijn ook aanwijzingen dat goed beheer en onderhoud van de openbare ruimte het beweeg- en ontmoetingsgedrag van ouderen in de betrokken wijken stimuleert. Investeringen in geëgaliseerde trottoirs en (bij oversteekplaatsen) aflopende trottoirs zorgen ervoor dat ouderen zich gemakkelijker door de wijk kunnen verplaatsen en dat valrisico (en daarmee valangst) afneemt. Voor de verplaatsing binnen en buiten de wijk zijn veel ouderen afhankelijk van het openbaar vervoer. Goede toegankelijkheid hiervan, zowel van de haltes als van de vervoersmiddelen (bus, tram, metro en trein), zijn belangrijk om ouderen de mogelijkheid te bieden deze te gebruiken.
Eindrapportage
Projectteam HvA
- Lea den Broeder
- Caroline Rijkers-de Boer
Partners
- GGD Amsterdam
- Vrije Universiteit (Faculty of Behavioural and Movement Sciences)
Lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving
Dit project valt onder het lectoraat Ergotherapie - Participatie en Omgeving. Meer weten?