Docenten als curator
1 januari 2019 - 31 december 2026
Bij het ontwerpen van onderwijs selecteren en organiseren docenten studiematerialen voor hun studenten. Maar hoe pakken ze dat eigenlijk aan? En hoe zorgen ze ervoor dat losse materialen samen een geheel vormen?
Bij het ontwerpen van onderwijs selecteren en organiseren docenten studiematerialen voor hun studenten. Maar hoe pakken ze dat eigenlijk aan? En hoe zorgen ze ervoor dat losse materialen samen een geheel vormen?
De afgelopen decennia is steeds meer materiaal digitaal beschikbaar geworden: van onderzoeksartikelen en journaalitems tot online cursussen en YouTube-video’s. Een gevolg daarvan is dat docenten in het hoger beroepsonderwijs uit een overvloed aan materiaal kunnen putten bij het selecteren van studiematerialen. Om het leren van studenten te bevorderen, is het van belang dat dit materiaal op passende wijze wordt geselecteerd, gestructureerd en gedeeld. Docenten moeten daarbij niet alleen in ogenschouw nemen welke materialen goed bij hun onderwerp en studenten passen; ze moeten ook afwegingen maken over het structureren en verbinden van die materialen.
Deze taak van de docent vertoont overeenkomsten met de taak van een curator in een museum. Die is immers gespecialiseerd in het selecteren, arrangeren, organiseren en contextualiseren van artefacten. Er is niet veel bekend over hoe docenten in het hoger beroepsonderwijs deze rol van curator invullen en hoe ze daarin ondersteund kunnen worden. In dit onderzoek wordt daarom onderzocht hoe docenten in het Nederlandse hoger beroepsonderwijs onderwijsmaterialen selecteren, structureren en presenteren, vanuit het perspectief van ‘curation’.
Het doel van dit onderzoek is om een empirisch model te ontwikkelen voor ‘educational curation’ dat gebruikt kan worden voor het ondersteunen en trainen van docenten in het hoger beroepsonderwijs. Het onderzoek resulteert in een proefschrift door Rose Leighton, begeleid door Didi Griffioen (HERI) en Jan Elen (KULeuven).