‘To create tomorrow together’: Gezamenlijk (her)ontwerpen van curricula
1 januari 2018 - 31 december 2025
Hoe komen professioneel handelen en onderzoek samen in een geïntegreerd curriculum? En hoe kunnen docenten, onderzoekers en studenten gezamenlijk zo’n geïntegreerd curriculum ontwerpen? Dit ontwerponderzoek verschaft inzicht in het gezamenlijke ontwerpproces én in de kenmerken van geïntegreerde curricula.
Hoe komen professioneel handelen en onderzoek samen in een geïntegreerd curriculum? En hoe kunnen docenten, onderzoekers en studenten gezamenlijk zo’n geïntegreerd curriculum ontwerpen? Dit ontwerponderzoek verschaft inzicht in het gezamenlijke ontwerpproces én in de kenmerken van geïntegreerde curricula.
Binnen de HvA werken verschillende docententeams aan het verder inbedden van onderzoek in het curriculum. Steeds vaker willen docenten hiervoor samenwerken met onderzoekers en studenten. Echter, docenten geven aan dat zowel het ontwerpen van een geïntegreerd curriculum alsook het samenwerken met onderzoekers en studenten niet voor zich spreekt. Om opleidingen hierbij te helpen, heeft de HvA vanuit het lectoraat HERI een Comenius Leadership Fellow beurs toegekend gekregen. Gedurende 3,5 jaar zijn 9 teams ondersteund bij het gezamenlijke ontwerpproces. Op basis van de verkregen inzichten is een nieuwe methode voor ontwerpen en ondersteuning gerealiseerd.
Uniek in dit project is dat de ontwerpteams bestaan uit docenten, onderzoekers en studenten. Ontwerpteams uit verschillende opleidingen herontwerpen gezamenlijk een deel van hun curriculum. Elk team krijgt gedurende het hele ontwerpproces ondersteuning van 2 coaches (een medewerker en een student coach), die meekijken tijdens het proces en waar nodig aanvullende informatie bieden.
Dit onderzoek wordt gefinancierd vanuit de Comenius Leadership Fellow beurs die door het NRO is toegekend aan Comenius Leadership Fellow Didi Griffioen. Mede-aanvragers waren Katelijne Boerma (FBSV), Pauline Spaas (FT), Marlies Sandee (FBE) en Jacqueline Kenkel (HvA Academie).
De resultaten van dit project zullen gepubliceerd worden als: D.M.E. Griffioen & L. van Ooijen-Van der Linden (exp. 2025). Co-creating higher education curricula. The collaborative process of lecturers, researchers and students. London: Bloomsbury Academic.