Student- en docentpercepties op onderzoek in het beroep
1 januari 2018 - 31 december 2023
Hebben studenten de intentie om onderzoek te gebruiken in hun latere beroepspraktijk? En hoe denken docenten over de perceptie die studenten hebben op onderzoek in de beroepspraktijk?
Hebben studenten de intentie om onderzoek te gebruiken in hun latere beroepspraktijk? En hoe denken docenten over de perceptie die studenten hebben op onderzoek in de beroepspraktijk?
Uit onderzoek blijkt dat studenten onderzoeksvaardigheden nodig hebben om na hun opleiding goed te kunnen functioneren in onze hedendaagse supercomplex society. Echter, het aanleren van onderzoeksvaardigheden aan studenten is alleen nuttig wanneer de student de intentie heeft om deze vaardigheden te gebruiken in zijn of haar latere beroepspraktijk. Hebben studenten de intentie om onderzoek te gebruiken in hun latere beroepspraktijk? En hoe denken docenten over de perceptie die studenten hebben op onderzoek in de beroepspraktijk?
Dit onderzoeksproject betreft een longitudinaal onderzoek, waarin door middel van twee vragenlijsten met drie verschillende schalen wordt gemeten wat de student- en docentpercepties zijn op onderzoek in het beroep. Deze drie schalen zijn:
- De Research Acceptance in Vocational Education Questionnaire
(RAVE-Q; Van der Linden, Bakx, Ros, Beijaard, & Vermeulen, 2012) - De Experienced Research Integration
(Verburgh, & Elen, 2011) - De onderzoekscontext-schaal
(Verburgh, & Elen, 2011; Visser-Wijnveen, Van der Rijst, & Van Driel, 2016)
Naast de drie kwantitatieve schalen, bevatten de twee vragenlijsten ook een gedeelte met open vragen. Metingen zullen in 2017, 2019 en 2021 worden gedaan bij zowel de studenten als de docenten binnen de HvA. Vervolgens zullen de resultaten met elkaar worden vergeleken.
Publicaties
Griffioen, D. M. E. (2018). The influence of undergraduate students’ research attitudes on their intentions for research usage in their future professional practice. Innovations in Education and Teaching International, 1–11.
Differences in students’ experiences of research involvement: study years and disciplines compared. DME Griffioen. Journal of Further and Higher Education 44 (4), 454-466
A questionnaire to compare lecturers’ and students’ higher education research integration experiences DME Griffioen Teaching in Higher Education 27 (2), 185-200
Changes in Perceptions of Research Integration Mette Bruinsma and Didi M.E. Griffioen 95-122