Project Fenix
1 januari 2018 - 31 december 2020
Binnen het project Fenix wordt naar verschillende facetten van ondernemerschap gekeken. Er is gekozen om nadrukkelijk falen en herstart te agenderen omdat dit een onderbelichte kant van ondernemerschap is.
Werkwijze project
Project Fenix is een initiatief van het lectoraat Entrepreneurship waarin naar verschillende facetten van ondernemerschap wordt gekeken. Er is gekozen om ook het aspect falen en herstart nadrukkelijk te agenderen, omdat dit zowel in onderzoek als in onderwijs een onderbelichte kant van ondernemerschap is. Dit terwijl ondernemerschap wordt gekenmerkt door vallen en opstaan en de realiteit is dat veel ondernemingen het niet redden. Dit falen en vooral de manier waarop ondernemers dit weer te boven komen, is de kern van ons onderzoek.
De doelen van dit project zijn:
- Laten zien dat (omgaan met) tegenslag, falen en herstel een natuurlijk onderdeel vormen van het ondernemerschapsproces en dat zelfs de beste en meest ervaren ondernemers hiermee te maken kunnen krijgen;
- Beschrijven, via publicaties, lesmateriaal en presentaties, hoe ondernemers en hun stakeholders reageren op ondernemingsfalen en het daarvan weer herstellen;
- Bevindingen formuleren en delen, via beleidsadvies en onderwijs, om de (financiële, sociale, emotionele en andere) kosten van ondernemingsfalen te verminderen, het herstelproces te versnellen en ondernemerskapitaal te behouden
Dit willen we bereiken door verhalen te verzamelen en te analyseren van ondernemers die te maken hebben gehad met ondernemersfalen. Hoewel elk verhaal persoonlijk is, zijn de interviews gericht op hoe cognities van en interacties tussen de ondernemer en diens sociale netwerk het faal- en herstelproces beïnvloeden. Na het anonimiseren en bewerken van de interviews, worden de verhalen opgenomen in onze database. In geen geval is een verhaal in de database herleidbaar tot een individuele ondernemer of onderneming. Deze database van meer dan duizend verhalen is uitsluitend gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijsdoeleinden.
Wat doen we?
We verzamelen verhalen sinds 2017 over verschillende soorten ondernemersfalen en -herstel. De faalervaringen kunnen betrekking hebben op extreme gevallen zoals faillissement of onvrijwillige beëindiging of verkoop van een (deel van de) onderneming. Voorbeelden van verhalen zijn innovatieprojecten, nieuwe marktintroducties of andere investeringen die verkeerd zijn verlopen en geleid hebben tot het sluiten van een filiaal of afdeling, het ontslaan van één of meerdere werknemers, of het vervangen van het management om de rest van het bedrijf te laten overleven.
Op basis van de verhalen kunnen we patronen in kaart brengen en (wetenschappelijk) inzicht geven in het proces van falen en herstart. De ondernemer is door het delen van het verhaal ook een voorbeeld voor studenten. Het delen van ervaringen helpt toekomstige ondernemers om zich voor te bereiden op en om te gaan met tegenslagen en makkelijker te herstellen. Op basis van inzichten uit onderzoek hebben we een protocol ontwikkeld waarmee studenten ondernemers kunnen interviewen.
Fenix output
Sectie 1: Fenix in het onderwijs
Met de Fenix-module leren studenten meer over innovatietrajecten, ontwikkelingen in een economische sector, en uitbreiden van hun (toekomstige) businessnetwerk. De onderwijsmodule is gemaakt voor het reguliere onderwijs en kan opleiding specifiek worden afgestemd.
Sectie 2: Fenix Workshops
De kennis en expertise die we in de afgelopen jaren op hebben gebouwd, hebben we vertaald naar beelden, illustraties en opdrachten.
Bekijk de ECSB-blog met een voorbeeld van een workshop voor docenten en adviseurs in ondernemerschap (opent in nieuw venster)
Workshops op maat:
Een presentatie of workshop kunnen we op maat maken, in overleg met de HvA onderzoeksleiders binnen de volgende thema’s:
-
De inhoud van falen en herstarten, vroeg signaleren; crisis voorkomen.
-
Leren van de verhalen van anderen.
-
Uitvoeren van kwalitatief onderzoek.
Sectie 3: Fenix Verhalen
We hebben een database van meer dan duizend ondernemersverhalen verzameld, sinds 2017. Wat staat daar allemaal in?
In de verhalen is de volgende informatie verzameld:
- Persoonlijke kenmerken van de ondernemer
- Achtergrond en branche van de onderneming
- Beschrijving van de tegenslagen en het herstelproces
- Het netwerk van betrokkenen van de ondernemer
- Lessen zoals aangegeven door de ondernemer
De database is beschikbaar voor onderzoeksdoelen. Je kunt een verzoek indienen om de data in te zien en te bewerken via een e-mail aan Ingrid Wakkee, HvA lector Entrepreneurship.
De transcripten die op basis van de interviews zijn gemaakt zijn geanonimiseerd en gecodeerd volgens de AVG-richtlijnen, om de identiteit van ondernemers en studenten te beschermen (voorbeelden van de toestemmingsverklaring en het protocol om te anonimiseren zijn beschikbaar als onderdeel van de onderwijsmodule).
Sectie 4: Afstuderen
De data van project Fenix biedt veel mogelijkheden aan studenten die voor het schrijven van hun bachelor- of masterscriptie een onderzoek willen doen. Ben je student en wil je deze data raadplegen? Dat kan onder begeleiding van de onderzoekers van project Fenix.
In de afgelopen jaren zijn er al verschillende onderzoeken gedaan door zowel studenten van de HvA, AMSIB als de Vrije Universiteit.
Sectie 5: Partners
In de afgelopen jaren hebben we met de volgende partijen samengewerkt:
Binnen de HvA:
- Opleiding Creative Business – Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie in de specialisatie Mediaondernemerschap samen met Annemieke Boer.
- Opleiding Commerciële Economie – Faculteit Business en Economie in de Entrepreneurship Track samen met Stefan Molenaars, Pere Guanter en Zouhair Ben Abdelkarim.
- Opleiding Sport, Management en Ondernemerschap – Faculteit Bewegen, Sport en Voeding met de team ondernemerschap geleid door Wilko de Graaf en samen gewerkt met Jet van der Werf
Buiten de HvA:
- Avans Hogeschool, opleiding Business Innovation samen met Yvonne Koert en Anne Marieke Fransen
- Hogeschool Rotterdam, lectoraat Business Innovation samen met de team geleid door Dr. Arie de Wild.
- University of Northumbria, VK, Faculteit van Business, vak Business Closure samen met Dr. Natalia Blagburn.
- University of Taphar samen met Dr. Karminder Ghuman.
- University of Matej Bel University in Banská Bystrica, Slovakia samen met Andrea Zelienkova