Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

Onderzoeksvaardigheid in curriculumleerdoelen

1 januari 2018 - 31 december 2030

Op welke manier komt onderzoek naar voren in de curricula van het hoger beroepsonderwijs? Dit onderzoek biedt inzicht in de onderzoeksleerdoelen die opleidingen beschrijven in de neergeschreven curricula van alle 70 opleidingen van de HvA.

Op welke manier komt onderzoek naar voren in de curricula van het hoger beroepsonderwijs? Dit onderzoek biedt inzicht in de onderzoeksleerdoelen die opleidingen beschrijven in de neergeschreven curricula van alle 70 opleidingen van de HvA.

Vanwege de snel veranderende maatschappij is het van belang dat recent afgestudeerde professionals innovatief kunnen denken en handelen in hun toekomstige beroep. Deze vaardigheden worden in het hoger beroepsonderwijs vaak verbonden aan onderzoeksvaardigheden. De aanwezigheid van onderzoeksleerdoelen in het curriculum kan inzicht bieden in de mogelijkheden voor studenten om onderzoeksvaardigheden te ontwikkelen.

Dit onderzoek brengt de leerdoelen op onderzoeksvaardigheden in kaart van alle 70 bacheloropleidingen van de HvA, zoals beschreven in onderwijsgidsen en studiehandleidingen. Uiteindelijk beslaat het project een tijdsperiode van ongeveer vier jaar, waarbij eerst wordt gekeken welke onderzoeksleerdoelen er worden gehanteerd in de curricula van het hoger beroepsonderwijs.

Dit onderzoek is gestart in 2015 en HERI verzamelt de module beschrijvingen om de drie jaar.

Output:

Changes in Curriculum Learning Goals Linda van Ooijen – van der Linden, Natalie Pareja Roblin, Jason Nak, Iris Jong and Didi Griffioen 149-174 – ook open access link!