Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

De visie op onderzoek in het curriculum

1 januari 2018 - 31 december 2023

Er wordt verwacht dat opleidingen die hun curriculum herontwerpen om onderzoek beter te integreren, een duidelijke visie op onderzoek in het curriculum en het beroep geformuleerd hebben. Vanuit literatuur over curriculumontwerp wordt gesuggereerd dat de visie, ofwel de vraag waartoe we opleiden, centraal moet staan tijdens het ontwikkelen van een curriculum (van den Akker, 2003).

A longitudinal study of self-reports

Vanuit literatuur over curriculumontwerp wordt gesuggereerd dat de visie, ofwel de vraag waartoe we opleiden, centraal moet staan tijdens het ontwikkelen van een curriculum (van den Akker, 2003). Om deze reden wordt verwacht dat opleidingen die hun curriculum herontwerpen om onderzoek beter te integreren, een duidelijke visie op onderzoek in het curriculum en het beroep geformuleerd hebben.

Om deze visie te onderzoeken zijn kritische zelfrapportages verzameld die de bacheloropleidingen geschreven hebben in het kader van accreditatie of interne audit. Deze zelfrapportages zijn vervolgens gescreend op informatie over waartoe onderzoek in het curriculum geïntegreerd is. De zelfrapportages worden onderzocht voor drie tijdsperioden tussen 2010 en 2021.

Output:

Linda van Ooijen – van der Linden, Indira N.Z. Day, Jolieke Timmermans and Didi M.E. Griffioen (2023). Changes in Curriculum Rationales. 123-148