PRESCHOOL@HEALTHYWEIGHT
1 mei 2016 - 31 december 2019
Een gezond gewicht is cruciaal voor kinderen van 2-6 jaar om gezondheidsproblemen te voorkomen. Vroege aandacht voor voeding, beweging en een ondersteunende omgeving legt de basis voor een gezonde leefstijl.
In diverse cultureel-etnische en sociaaleconomische groepen verschillen het gedrag van kinderen en hun ouders/verzorgers. De kinderopvang is, naast de thuissituatie, een invloedrijke factor in de ontwikkeling van een (on)gezonde leefstijl. Pedagogisch medewerkers ondersteunen de ontwikkeling van kinderen en beïnvloeden voedings- en beweeggedrag. Toch zijn zij vaak niet getraind om begeleiding te bieden bij een gezonde leefstijl, terwijl zij steeds vaker te maken krijgen met kinderen met een ongezond gewicht.
Doel
In samenwerking met kinderopvangorganisatie Impuls onderzoekt de HvA binnen het project PreSchool@HealthyWeight wat een pedagogisch medewerker nodig heeft om goede ondersteuning te kunnen bieden aan kinderen en hun ouders/ verzorgers op het gebied van gezonde leefstijl.
Met dit project wordt beoogd een gezonde (gewichts)ontwikkeling van kinderen te bevorderen en gezondheidsverschillen tussen kinderen met diverse cultureel-etnische en sociaaleconomische achtergronden terug te dringen.
Werkwijze
Het onderzoek PreSchool@HealthyWeight wordt uitgevoerd op voorscholen van kinderopvangorganisatie Impuls in Amsterdam Nieuw-West. Het is een interventiestudie met voor- en nametingen bij pedagogisch medewerkers, kinderen en hun ouders/verzorgers. De interventie wordt bij een deel van de pedagogisch medewerkers uitgevoerd en vergeleken met een ander deel, de controlegroep. Op de interventielocaties worden verschillende trainingen aangeboden:
- De training ‘Een Gezonde Start’ leert pedagogisch medewerkers hoe zij samen met ouders/verzorgers kinderen een gezonde omgeving kunnen bieden en hoe zij zelf het goede, gezonde voorbeeld kunnen geven.
- Tijdens de training ‘PLAYgrounds’ gaan de pedagogisch medewerkers aan de slag met het beweeggedrag van de kinderen in de buitenruimte.
De Body Mass Index (BMI) en de lichaamssamenstelling (de verhouding tussen spier- en vetmassa) van de kinderen en de pedagogisch medewerkers worden gemeten en aan de hand van een vragenlijst en eet- en beweegdagboekjes wordt het voedings- en beweeggedrag van beide groepen in kaart gebracht. Daarnaast doen de kinderen oefeningen om hun motorische ontwikkeling te meten (Movement ABC-2) en wordt bij de pedagogisch medewerkers aan de hand van de vragenlijst nagegaan wat zij nodig hebben om een goede ondersteuning te kunnen bieden aan kinderen en hun ouders/verzorgers bij gezond voedings- en beweeggedrag.
Verwachtre resultaten/producten
De interventies worden gemonitord en geëvalueerd. Hierdoor wordt inzicht verkregen in welke aspecten positief effect hebben op de gezonde ontwikkeling van de kinderen. Deze positieve aspecten kunnen lokaal – bij kinderopvangorganisatie Impuls – maar eventueel ook landelijk worden ingevoerd. De door studenten en onderzoekers van de HvA verzamelde gegevens worden gebruikt voor afstudeer- en onderzoeksprojecten. De resultaten van het onderzoek vormen input voor het nog te ontwikkelen competentieprofiel ‘Gezonde Leefstijl’ voor pedagogisch medewerkers (in opleiding).
Projectteam HvA
- Peter Weijs
- Martinet Streppel
- Sandra Mul
- Nicole Toussaint
- Mirka Janssen
Lectoraat Voeding en Beweging
Dit project valt onder het lectoraat Voeding en Beweging. Meer weten?