Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

De begeleiding van startende leraren

1 februari 2014 - 1 mei 2018

De abrupte overgang van lerarenopleiding naar het zelfstandig functioneren als leraar met de volle verantwoordelijkheid voor je eigen klas(sen) maakt goede begeleiding bij de start van het beroep van groot belang. Het project Junior Leraar dat liep van 2014 tot 2018 had als doel om scholen te ondersteunen in het vorm geven aan goede begeleidingsprogramma's voor startende leraren.

De inzichten van het project zijn vastgelegd in het boek Startende leraren in het po en vo: goede begeleiding aan het begin van de loopbaan, uitgegeven door uitgeverij Pica.

Dialoogkaarten Bekwaam als Leraar

Een belangrijk product van het project Juniorleraar zijn de dialoogkaarten Bekwaam als Leraar (voorheen dialoogkaarten Junior Leraar). De 23 dialoogkaarten gaan over de competentiegebieden Pedagogisch bekwaam, Didactisch bekwaam en Collegiale samenwerking. Elke kaart geeft een beschrijving van de bekwaamheid en voorbeelden van docentgedrag, aangevuld met reflectievragen die gebruikt kunnen worden bij begeleidings- of teamgesprekken.

De dialoogkaarten zijn beschikbaar als app voor Android en iOS en in digitale vorm op de website Bekwaam als leraar.

In de handleiding dialoogkaarten vind je meer informatie over het gebruik van de dialoogkaarten.

De kaartenbox met twee sets van 23 losse dialoogkaarten is helaas momenteel niet meer leverbaar. Mogelijk komt er een nieuwe versie eind 2025 beschikbaar. Wel zijn de dialoogkaarten als pdf te downloaden. [link naar complete set (1 bestand)]

Publicaties

Snoek, M. (2018). Startende leraren in het po en vo: goede begeleiding aan het begin van de loopbaan. (Leiderschap in de onderwijspraktijk). Uitgeverij Pica.

Snoek, M. (2024). Starters begeleiden bij het begin van hun loopbaan. Handreiking voor schoolleiders en besturen in het primair onderwijsVFPF (Vervangingsfonds/Participatiefonds).