Dr. T. van Straaten (Dick)
Onderzoeker, cluster Maatschappijvakken-
Geschiedenis die ertoe doet.
van Straaten, T. (2019). Geschiedenis die ertoe doet. Werken met analogieën in de klas. Kleio, (5), 12-14. Article 5.
-
Fostering students’ appraisals of the relevance of history by comparing analogous cases of an enduring human issue
van Straaten, D., Wilschut, A., Oostdam, R., & Fukkink, R. (2019). Fostering students’ appraisals of the relevance of history by comparing analogous cases of an enduring human issue: a quasi-experimental study. Cognition and Instruction, 37(4), 512-533. https://doi.org/10.1080/07370008.2019.1614590
-
Connecting past and present through case-comparison learning in history
van Straaten, D., Wilschut, A., & Oostdam, R. (2019). Connecting past and present through case-comparison learning in history: views of teachers and students. Journal of Curriculum Studies, 51(5), 643-663. https://doi.org/10.1080/00220272.2018.1558457
-
Connecting past, present and future
van Straaten, D. (2018). Connecting past, present and future: The enhancement of the relevance of history for students. [Research HvA, graduation external, Universiteit van Amsterdam]. Ipskamp Printing. https://dare.uva.nl/search?identifier=c7e78f98-1ba7-4115-ba10-78892d52177a
-
Exploring pedagogical approaches for connecting the past, the present and the future in history teaching
Van Straaten, D., Wilschut, A., & Oostdam, R. (2018). Exploring pedagogical approaches for connecting the past, the present and the future in history teaching. Historical Encounters, 5(1), 46-67.
-
Measuring students’ appraisals of the relevance of history
Van Straaten, D., Wilschut, A., & Oostdam, R. (2018). Measuring students’ appraisals of the relevance of history: the construction and validation of the relevance of history measurement scale (RHMS). Studies in Educational Evaluation, 56, 102-111. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.12.002
-
De Tijd van de Wereldoorlogen. In M. van Riessen, F. Rovers, & A. Wilschut. (Eds.) (2012). Oriëntatie op Geschiedenis. Basisboek voor de vakdocent.
van Straaten, T. (2016). De Tijd van de Wereldoorlogen. In M. van Riessen, F. Rovers, & A. Wilschut. (Eds.) (2012). Oriëntatie op Geschiedenis. Basisboek voor de vakdocent. In Oriëntatie op Geschiedenis. basisboek voor de vakdocent. Koninklijke Van Gorcum.
-
Hoe geef je betekenis aan geschiedenis?
Van Boxtel, C., & van Straaten, D. (2016). Hoe geef je betekenis aan geschiedenis? Didactief, 46(4), 14-16.
-
Making history relevant to students by connecting past, present and future
van Straaten, D., Wilschut, A., & Oostdam, R. (2016). Making history relevant to students by connecting past, present and future: a framework for research. Journal of Curriculum Studies, 48(4), 479-502. https://doi.org/10.1080/00220272.2015.1089938
-
Measuring the relevance of history project
Wilschut, A., & van Straaten, D. (2016). Measuring the relevance of history project. Paper presented at The International Conference of the History Educators International Research Network - Heirnet.
-
Measuring the relevance of history to students
Wilschut, A., & van Straaten, D. (2016). Measuring the relevance of history to students. Paper presented at The International Conference of the History Educators International Research Network - Heirnet.
-
‘Je leert dingen die je nu kunt toepassen.’ Leerlingen en de relevantie van geschiedenis
van Straaten, D. (2015). ‘Je leert dingen die je nu kunt toepassen.’ Leerlingen en de relevantie van geschiedenis. Kleio, juli 2015.
-
Historisch denken
van Straaten, D. (Ed.), Claassen, R., Groot, F., Raven, A., & Wilschut, A. (2015). Historisch denken: basisboek voor de vakdocent. Koninklijke Van Gorcum.
-
Geschiedenisdidactiek
Wilschut, A., van Straaten, D., & van Riessen, M. (2013). Geschiedenisdidactiek: handboek voor de vakdocent. (2 ed.) Coutinho.