Frederik Situmeang is Associate Professor gespecialiseerd in AI en Data-Driven Business aan de Faculteit Business en Economie van de Hogeschool van Amsterdam. Met een interdisciplinair perspectief verkent Frederik het dynamische snijvlak tussen informatica en managementwetenschappen, waarbij hij zich richt op hoe opkomende technologieën bedrijfspraktijken en besluitvorming transformeren.
Frederik levert een belangrijke bijdrage aan het Lessen-consortium, waar hij een essentiële rol speelt in de ontwikkeling van een conversatie-AI-agent. Zijn werk binnen dit project omvat gebruikersinteractieontwerp, domeinaanpassing, systeemuitlegbaarheid en kennisintegratie, gericht op het vergroten van de toegankelijkheid en aanpasbaarheid van AI-gedreven communicatietools.
Daarnaast coördineert Frederik samen met de Lector het Data/AI-onderzoeksteam bij het Center of Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. Het onderzoeksteam richt zich op sociale media en online consumentbetrokkenheid, AI-adoptie en AI-compliance, en verbindt academische inzichten met praktijkgerichte industriepartnerschappen.
Naast zijn werk aan de Hogeschool van Amsterdam is Frederik verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en onderhoudt hij een internationale samenwerkingsrelatie met het Del Institute of Technology in Indonesië, gericht op het bevorderen van internationale samenwerking in AI- en datagedreven onderzoek en onderwijs.