Dr. M.J. Noom (Marc)
Bijzonder lector Forensische JeugdzorgMarc Noom (1966) is een ontwikkelingspsycholoog, die in 1992 afgestudeerd is aan de Universiteit van Amsterdam. Vanaf 1993 tot 2007 heeft hij gewerkt op de universiteiten van Utrecht en Leiden, met als onderwerp normale en problematische ontwikkeling van jongeren, en de effectiviteit van interventies. Vanaf 2007 tot 2016 heeft hij vooral evaluatieonderzoek gedaan bij verschillende praktijkstinstellingen, zoals PI Research in Amsterdam, het Leids Universitair Medisch Centrum, de Viersprong in Halsteren, bij GGzE in Eindhoven, en bij het Zaans Medisch Centrum.
Sinds 2016 is hij verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Op dit moment werkt hij als universitair docent bij de afdeling forensische orthopedagogiek. Hij houdt zich vooral bezig met evaluatie-onderzoek bij interventies voor jongeren en gezinnen, waar sprake is van problematische ontwikkeling. Hij is erg geïnteresseerd in veranderingsmechanismes bij een interventie. Hij houdt zich vooral bezig met de vraag: “wat werkt voor wie, onder welke omstandigheden en waarom?”
Met ingang van januari 2022 is hij verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam als bijzonder lector Forensische Jeugdzorg (voorheen Voorkomen Externaliserend Probleemgedrag bij Jongeren). Hij wil graag in samenwerking met de praktijk nagaan hoe voorkomen kan worden dat jongeren verder afglijden naar ernstig negatief gedrag.
-
Be Good 4 Your Hood: Hoe werkt dat?
Voorwinden, M., & Noom, M. (2024). Be Good 4 Your Hood: Hoe werkt dat? Een analyse van een aanpak. Kenniscentrum Ongelijkheid. https://www.kenniscentrumongelijkheid.nl/kennisproduct/be-good-4-your-hood-hoe-werkt-dat-een-analyse-van-een-aanpak/
-
Datagericht werken in de forensische jeugdzorg
Noom, M. J. (2024). Datagericht werken in de forensische jeugdzorg: Hoe is de praktijk beter te ondersteunen? Academische Uitgeverij Eburon,.
-
Gehechtheidsrelaties tussen opvoeders en hun kind in de basisschoolleeftijd
Spruit, A., Uittenbogaard, R., & Noom, M. (2023). Gehechtheidsrelaties tussen opvoeders en hun kind in de basisschoolleeftijd. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 2023(5), 62-69. https://www.tijdschriftvoororthopedagogiek.nl/110-2937_h1-Gehechtheidsrelaties-tussen-opvoeders-en-hun-kind-in-de-basisschoolleeftijd-h1
-
Beschrijvende diagnostiek van het geweten
Tiemersma, J., van Oeveren, T., Noom, M., Popma, A., & Schalkwijk, F. (2023). Beschrijvende diagnostiek van het geweten. GZ-Psychologie, 15(5), 6-11.