Drs. B.W. Mahoney (Barry)
Promovendus, docent-onderzoeker, cluster MaatschappijvakkenBarry Mahoney (1981) is docent-onderzoeker in het cluster maatschappijvakken en als promovendus verbonden aan het kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. Barry behaalde zijn tweedegraads bevoegdheid maatschappijleer aan de HvA (2008) en zijn mastergraad Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam (2012). Van 2005 tot en met 2016 was Barry werkzaam in het mbo, als docent burgerschap. In 2013 begon hij aan de Hogeschool van Amsterdam, eerst als docent in de minor Levensbeschouwing en Maatschappij, daarna als docent aan de lerarenopleiding maatschappijleer en ten slotte vanaf 2020 ook als promovendus bij het kenniscentrum.
De vraag naar het ontwikkelen van kritisch denken houdt Barry al geruime tijd bezig. In de praktijk van het mbo is goed leren nadenken geen vast onderdeel van het curriculum, omdat veel gericht is op het ontwikkelen van beroepsvaardigheden – en houdingen. Toch is goed nadenken ook voor de meer praktijkgerichte professional van essentieel belang. Dat was een drijfveer voor Barry tijdens lessen burgerschap in het mbo en is nu nog steeds een drijfveer bij het opleiden van leraren maatschappijleer. In 2021 heeft Barry een promotiebeurs voor leraren van de NWO in de wacht gesleept. Daardoor kan hij nu promotieonderzoek doen naar de vraag of Socratische dialogen in het mbo een bijdrage kunnen leveren aan het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden – en houdingen. Dit onderzoek loopt nog tot en met 2025.
-
Learning to think critically through Socratic dialogue: Evaluating a series of lessons designed for secondary vocational education
Mahoney, B. B., Oostdam, R. R., Nieuwelink, H. H., & Schuitema, J. J. (2023). Learning to think critically through Socratic dialogue: Evaluating a series of lessons designed for secondary vocational education. Thinking Skills and Creativity, 50, Article 101422. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101422
-
Kritisch denken is wél iets anders dan reflectie
Mahoney, B. (2022). Kritisch denken is wél iets anders dan reflectie. Maatschappij & Politiek, 53(2), 24-25.
-
Niemand past in een hokje.
Mahoney, B., & Sint Jago, L. (2020). Niemand past in een hokje. Interculturele sensitiviteit van burgerschapsdocenten. Maatschappij & Politiek, 51(6), 10-11.
-
Veiligheid creëren in een superdiverse context - Niemand past in een hokje
Sint Jago, L., & Mahoney, B. (2020). Veiligheid creëren in een superdiverse context - Niemand past in een hokje. Van 12 tot 18, 2020(7), 26-27. https://van12tot18.nl/artikelen/veiligheid-creeren-in-een-superdiverse-context-niemand-past-in-een-hokje