dr. I. Dekker (Izaak)
Associate lector Didactiek & CurriculumontwikkelingIzaak Dekker is associate lector Didactiek en Curriculumontwikkeling Hoger Onderwijs, verbonden aan het lectoraat Maatwerk, leren en instructie. Als associate lector richt Izaak zich op het uitvoeren van onderzoek naar het onderwijs op de HvA. Doel van het associate lectoraat is een bijdrage te leveren aan het lerend vermogen van hoger onderwijsinstellingen. Kerntaken dit lectoraat zijn:
- Organiseren en uitvoeren van experimentele evaluatiestudies en reviews hiervan in het hoger (beroeps)onderwijs
- Versterken (experimenteel) onderzoekend vermogen van docenten, opleidingen en instellingen in het hoger onderwijs
- Toegankelijk communiceren van uitkomsten van experimentele studies en reviews hiervan over didactiek en curriculumontwikkeling in het hoger onderwijs.
De opleidingen van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO) experimenteren met flexibelere vormen van onderwijs. Waar mogelijk evalueert Izaak dit soort vragen met veldexperimenten en voert hij zijn onderzoek zoveel mogelijk samen met docenten en studenten uit. Zo leren we meer over effectief hoger onderwijs én draagt dit tegelijkertijd ook bij aan de onderzoekservaring en affiniteit van studenten en docenten bij de FOO.
Izaak werkt daarnaast sinds september 2021 als onderzoeker voor het lectoraat Didactiek van de Bètavakken en de Faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO). Voor dit lectoraat werft, organiseert en voert hij onderzoeksprojecten uit in het kader van ‘Smart Education’: een programma gericht op toepassingen van kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Voor de FOO organiseert hij experimenteel onderzoek naar interventies die studiesucces, binding en welzijn van studenten kunnen verhogen.
Tijdens zijn promotieonderzoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam deed Izaak onderzoek naar het studiesucces en welzijn van studenten in het educatieve en economische domein. Zijn onderzoek combineerde hij met een functie als hoofddocent bij de Master Leren en Innoveren van Hogeschool Rotterdam. Voordat hij actief was als docent bij Hogeschool Rotterdam gaf Izaak les als filosofiedocent in het basis- en voortgezet onderwijs.
Waarvoor kun je Izaak benaderen?
- Het organiseren van veldexperimenten waarmee didactiek en curriculumontwikkeling in het hoger onderwijs kan worden geëvalueerd.
- Het samenwerken in een consortium dat o.a. het evalueren van een onderwijsinterventie (gericht op didactiek/curriculumontwikkeling) met een veldexperiment tot doel heeft.
- Interviews of expertcommentaren over de thema’s van het associate lectoraat.
- Toegankelijke communicatie van reviews en experimentele studies m.b.t. didactiek/curriculumontwikkeling in het hoger onderwijs. Denk aan een korte explainer, of een bijdrage aan een professionaliseringsbijeenkomst.
Meer weten over recente en lopende projecten?
Kijk bij Tune in - een zomerintroductieprogramma speciaal voor eerstegeneratiestudenten en bij supplementele instructie, een veldexperiment naar het effect van supplementele instructie op prestaties, welzijn en thuis voelen.
-
When and how do peers stimulate engaging in desirable difficulties
Dekker, I., Koerhuis-Pasanisi, M.-J., & Koek, M. (2024). When and how do peers stimulate engaging in desirable difficulties: Student perspectives on the effectiveness of supplemental instruction. Active Learning in Higher Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/14697874241249130
-
Mediawijsheid leren in tijden van generatieve AI?
Dekker, I. (2024). Mediawijsheid leren in tijden van generatieve AI? Een onderwijs-filosofisch advies. Web publication or website https://netwerkmediawijsheid.nl/essay-onderwijskundig-advies-izaak-dekker/
-
Een uitgestelde keuze voor een vakgebied
Dekker, I., Snoek, M., & Fokkens-Bruinsma, M. (2024). Een uitgestelde keuze voor een vakgebied: Motieven voor het leraarschap bij een brede pedagogische lerarenopleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 45(2), 163-182.
-
Reflective Goal-setting Improves Academic Performance in Teacher and Business Education
Dekker, I., Schippers, M., & Van Schooten, E. (2024). Reflective Goal-setting Improves Academic Performance in Teacher and Business Education: A Large-scale Field Experiment. Journal of Research on Educational Effectiveness, 17(3), 561-589. https://doi.org/10.1080/19345747.2023.2231440
-
The right job pays: Effects of different types of work on study progress of pre-service teachers
Dekker, I., Chong, C. F., Schippers, M. C., van Schooten, E., & Delnoij, L. E. C. (2024). The right job pays: Effects of different types of work on study progress of pre-service teachers. Pedagogische Studiën, 101(1), 4-29. https://doi.org/10.59302/ps.v101i1.18782
-
A systematic review on near-peer teaching in higher education
Dekker, I., Thurlings, M., Delnoij, L., & Van der Veen, J. (2023). A systematic review on near-peer teaching in higher education: Training, types of instruction, and outcomes. (pp. 1-45). https://doi.org/10.31219/osf.io/c467y
-
Effects of supplemental instruction on grades, mental well-being, and belonging: A field experiment
Dekker, I., Luberti, M., & Stam, J. (2023). Effects of supplemental instruction on grades, mental well-being, and belonging: A field experiment. Learning and Instruction, 87, 1-9. Article 101805. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2023.101805
-
Evidence-based education
Dekker, I., & Meeter, M. (2022). Evidence-based education: objections and future directions. Frontiers in Education, 7(941410), Article 941410. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.941410
-
Exploring embedded computational thinking in STEM teacher education
Pennink, D., Dekker, I., Calor, S., Pijls, M., & Bredeweg, B. (2022). Exploring embedded computational thinking in STEM teacher education. In M. Specht, X. Zhang, C. Glahn, & N. Fanchamps (Eds.), CTE-STEM 2022 Conference (pp. 90-91). Technische Universiteit Delft. https://doi.org/10.34641/ctestem.2022.454
-
Solving domain-specific problems with computational thinking
Calor, S., Dekker, I., Pennink, D., & Bredeweg, B. (2022). Solving domain-specific problems with computational thinking. In M. Specht, X. Zhang, C. Glahn, & N. Fanchamps (Eds.), CTE-STEM 2022 Conference (pp. 83-85). Technische Universiteit Delft. https://doi.org/10.34641/ctestem.2022.470
-
Academic Thriving
Dekker, I. (2022). Academic Thriving: Optimising Student Development with Evidence-Based Higher Education. [Research external, graduation external, Erasmus Universiteit Rotterdam].
-
Hoe te komen tot bewijsgestuurd onderwijsontwerp?
Doornenbal, J.-W., Bredeweg, B., & Dekker, I. (2022). Hoe te komen tot bewijsgestuurd onderwijsontwerp?. Paper presented at D2L Connection Event Benelux, Nijmegen, Netherlands.
-
Smart Education
Bouwer, A., Dekker, I., & Bredeweg, B. (2022). Smart Education: Derde projectjaar. Hogeschool van Amsterdam, Faculteit Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/smart-education/smart-education-hva_2021.pdf
-
Leren onderzoeken bij de Master Leren en Innoveren
Rozendaal, J. S., & Dekker, I. (2021). Leren onderzoeken bij de Master Leren en Innoveren. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 42(1), 367-372. https://registratiesite.brlo.nl/home/nl-nl/shop/media/item/1658/leren-onderzoeken-bij-de-master-leren-en-innoveren
-
Optimizing Students’ Mental Health and Academic Performance
Dekker, I., De Jong, E. M., Schippers, M. C., De Bruijn-Smolders, M., Alexiou, A., & Giesbers, B. (2020). Optimizing Students’ Mental Health and Academic Performance: AI-Enhanced Life Crafting. Frontiers in Psychology, 11, Article 1063. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01063
-
Onderwijsfilosofen in actie
Berding, J., & Dekker, I. (2017). Onderwijsfilosofen in actie: Zeven lessen over visies en idealen in en voor de klas. https://www.scienceguide.nl/wp-content/uploads/2017/11/onderwijsfilosofen_in_actie__voor_op_website_.pdf