Dr. E.S.L. van Batenburg (Eline)
Onderzoeker, cluster TalenEline van Batenburg is sinds 2002 verbonden aan de lerarenopleidingen van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding. Bij de bacheloropleidingen Talen verzorgt zij onderwijs op het gebied van taalverwerving, taaldidactiek, literatuurdidactiek en onderzoeksvaardigheden. Daarnaast begeleidt zij afstudeeronderzoek.
Sinds 2010 is Eline actief in het kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. Momenteel is zij betrokken bij de lectoraten Taalontwikkeling en Meertaligheid en Maatwerk in Leren en Instructie. Vanuit hier doet zij onder andere onderzoek naar effectieve mvt-didactiek voor het voortgezet onderwijs en het mbo. Hierin staan thema’s centraal als taakgericht taalonderwijs, digitale taaldidactiek en meertaligheid.
Naast haar werk als opleider en onderzoeker, voert Eline namens Nuffic visitaties uit bij tweetalig onderwijsscholen, neemt zij als expert Engels zitting in de vakvernieuwingscommissie van het SLO en werkt zij als toezichthouder bij Het Amsterdams Lyceum. Met onderzoekscollega Marrit van de Guchte maakt zij de podcast en website Taal, gewoon doen! (www.taalgewoondoen.nl).
Eline behaalde in het Verenigd Koninkrijk een bachelor in Engelse Taal-en Letterkunde & Onderwijskunde (University of Wolverhampton) en een master in Engelse Literatuur en Filmstudies (Keele University). In Nederland behaalde ze haar eerste- en tweedegraads lesbevoegdheid (Universiteit van Amsterdam, Hogeschool Holland), en promoveerde ze in 2018 op een onderzoek naar het onderwijzen en toetsen van gespreksvaardigheid Engels aan vmbo-BK leerlingen (Universiteit van Amsterdam).
-
Plurilingualism in Vocational Education & Training: Exploring Students’ Plurilingual Repertoires, Behaviours and Attitudes towards Interactions in Daily Life, School and Work.
van Batenburg, E. S. L., & Dale, E. M. (Accepted/In press). Plurilingualism in Vocational Education & Training: Exploring Students’ Plurilingual Repertoires, Behaviours and Attitudes towards Interactions in Daily Life, School and Work. International Journal of Multilingualism.
-
‘A pencil for your thoughts’: uncovering learners’ multilingual experiences using visual mapping
Dale, E. M., & van Batenburg, E. S. L. (2024). ‘A pencil for your thoughts’: uncovering learners’ multilingual experiences using visual mapping. Paper presented at Grensverleggend Leren, Amersfoort, Netherlands.
-
Content-and-Language-Integrated-Learning: voorbeelden uit tweetalig onderwijs
Dale, E. M., & van Batenburg, E. S. L. (2024). Content-and-Language-Integrated-Learning: voorbeelden uit tweetalig onderwijs. Manuscript in preparation. In C. van Beuningen (Ed.), Taalbewust lesgeven in vo en mbo Uitgeverij Coutinho.
-
Exploring pre-service English teachers’ beliefs about plurilingualism: using visual and spoken methodologies with learners in a CLIL setting
Dale, E. M., & van Batenburg, E. S. L. (2024). Exploring pre-service English teachers’ beliefs about plurilingualism: using visual and spoken methodologies with learners in a CLIL setting. Journal of Multilingual and Multicultural Development.
-
Meertaligheid in het mbo
van Batenburg, E., Dale, L., Polišenská, D., & van Beuningen, C. (2022). Meertaligheid in het mbo: een inventarisatiestudie naar opvattingen en gerapporteerde praktijken van docenten Nederlands en Engels. Levende Talen Tijdschrift, 2022(4), 14-29. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2287
-
Stickers en stiften
van Batenburg, E., & Dale, L. (2022). Stickers en stiften: meertalig bewustzijn verbeelden in het mbo. Levende Talen Magazine, 109(6), 8-13.
-
Digital tasks in the foreign language classroom: the impact of audio-, video- and text-chat on target language use and learner affect.
van de Guchte, M., van Batenburg, E. S. L., & van Weijen, D. (2022). Digital tasks in the foreign language classroom: the impact of audio-, video- and text-chat on target language use and learner affect.. 90-90. Paper presented at Task-Based Language Teaching Conference: Widening the Horizons of Task-Based Language Teaching
, Innsbruck, Austria. -
Het bevorderen van doeltaalgebruik in het moderne vreemde talenonderwijs
van de Guchte, M., van Weijen, D., & van Batenburg, E. S. L. (2022). Het bevorderen van doeltaalgebruik in het moderne vreemde talenonderwijs: Effecten van video-, audio-, en tekstchat-interactie op de taalproductie en motivatie van leerlingen. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
-
Enhancing target language output through synchronous online learner-learner interaction
van de Guchte, M., van Batenburg, E., & van Weijen, D. (2022). Enhancing target language output through synchronous online learner-learner interaction: The impact of audio-, video-, and text-chat interaction on learner output and affect. TASK | Journal on Task-Based Language Teaching and Learning, 2(2), 218-247. https://doi.org/10.1075/task.21003.guc
-
Leerlingbetrokkenheid bij het uitvoeren van online interactietaken
van Batenburg, E., van de Guchte, M., & van Weijen, D. (2022). Leerlingbetrokkenheid bij het uitvoeren van online interactietaken. Levende Talen Tijdschrift, 23(1), 2-19. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2246
-
Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent
Brouwer, P., Doppenberg, J., Boersma, A., Wagemakers, S., & van Batenburg, E. (2021). Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. https://ecbo.nl/wp-content/uploads/sites/3/11-2021-10-Onderzoeksverrichtingen-in-de-praktijk-van-de-mbo-docent.pdf
-
Online interaction in the task-based foreign language classroom: Effects on target language use and learner affect
van de Guchte, M., van Batenburg, E., & van Weijen, D. (2021). Online interaction in the task-based foreign language classroom: Effects on target language use and learner affect. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam.
-
Oral Interaction in the EFL Classroom
van Batenburg, E. (2021). Oral Interaction in the EFL Classroom: effects of Instructional Focus and Task Type on self-confidence, enjoyment and willingness to communicate. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam.
-
Digital tasks in the foreign language classroom
van de Guchte, M., van Batenburg, E., & van Weijen, D. (2021). Digital tasks in the foreign language classroom: effects on target language use and learner affect. Paper presented at Language Learning Resource Centre Conference, Leiden, Netherlands.
-
Mondelinge taalvaardigheid in het vmbo
van Batenburg, E. (2021). Mondelinge taalvaardigheid in het vmbo: een evaluatie van veelgebruikte leergangen. Levende Talen Tijdschrift, 22(1), 14-24.
-
Doeltaal digitaal
Halma, P., van de Guchte, M., van Batenburg, E., & van Weijen, D. (2021). Doeltaal digitaal: learning by doing! Levende Talen Tijdschrift, 108(2), 13-16.
-
Spreek-en gespreksvaardigheid
van Batenburg, E., & De Jong, N. (2020). Spreek-en gespreksvaardigheid: zo worden leerlingen vaardige en wendbare gebruikers. In S. Dönszelmann, C. van Beuningen, A. Kaal, & R. de Graaff (Eds.), Handboek Vreemdetalendidactiek: vertrekpunten, vaardigheden, vakinhoud (pp. 247-260). Uitgeverij Coutinho.
-
Vreemdetalenonderwijs in het (v)mbo)
van Batenburg, E., & Pennewaard, L. (2020). Vreemdetalenonderwijs in het (v)mbo): Beroepsgericht talen leren. In S. Dönszelmann, C. van Beuningen, A. Kaal, & R. de Graaff (Eds.), Handboek vreemdetalendidactiek: vertrekpunten, vaardigheden, vakinhoud (pp. 291-305). Uitgeverij Coutinho.
-
The effects of instructional focus and task type on pre-vocational learners’ ability in EFL oral interaction
van Batenburg, E., Oostdam, R., van Gelderen, A., Fukkink, R., & de Jong, N. (2020). The effects of instructional focus and task type on pre-vocational learners’ ability in EFL oral interaction. ITL - International Journal of Applied Linguistics, 171(2), 153-190. https://doi.org/10.1075/itl.18027.van
-
Gespreksvaardigheid
van Batenburg, E., Buurman, A., & Elferink, I. (2020). Gespreksvaardigheid. In L. Boersma, & M. Mitzschke (Eds.), Vreemdetalenonderwijs geven: werkvormen voor Duits, Engels en Frans (2 ed., pp. 91-110). Van Gorcum.
-
Spreken
van Batenburg, E., Elferink, I., & Buurman, A. (2020). Spreken. In L. Boersma, & M. Mitzschke (Eds.), Vreemdetalenonderwijs geven: werkvormen voor Duits, Engels en Frans (2 ed., pp. 70-90). Van Gorcum.
-
Evaluating opportunities in Dutch EFL course books for developing pre-vocational learners’ oral interactional ability
van Batenburg, E. SL., Oostdam, R. J., van Gelderen, A. JS., Fukkink, R. G., & de Jong, N. (2020). Evaluating opportunities in Dutch EFL course books for developing pre-vocational learners’ oral interactional ability. Language Teaching Research, 24(4), 434-455. https://doi.org/10.1177/1362168818804258
-
Beroepsgericht leren spreken
van Batenburg, E. (2019). Beroepsgericht leren spreken. Web publication or website, Levende Talen. https://didactieknederlands.nl/zokanhetook/2019/12/beroepsgericht-leren-spreken/
-
Oral Interaction in the EFL Classroom: The Effects of Instructional Focus and Task Type on Learner Affect
van Batenburg, E. S. L., Oostdam, R. J., Gelderen, A. V., Fukkink, R. G., & De Jong, N. (2019). Oral Interaction in the EFL Classroom: The Effects of Instructional Focus and Task Type on Learner Affect. Poster session presented at Task-based Language Teaching Conference, Ottawa, Canada.
-
Boosting learners’ self-confidence, enjoyment and willingness to interact in the language classroom.
van Batenburg, E. S. L., Oostdam, R. J., van Gelderen, A. J. S., Fukkink, R. G., & de Jong, N. H. (2019). Boosting learners’ self-confidence, enjoyment and willingness to interact in the language classroom. The Modern Language Journal, 103(1).
-
Oral Interaction in the EFL Classroom: The Effects of Instructional Focus and Task Type on Learner Affect
van Batenburg, E. S. L., Oostdam, R. J., van Gelderen, A. J. S., Fukkink, R. G., & de Jong, N. (2019). Oral Interaction in the EFL Classroom: The Effects of Instructional Focus and Task Type on Learner Affect. The Modern Language Journal, 103(1), 308-326. https://doi.org/10.1111/modl.12545
-
De interactieve spreektaak als meetinstrument
van Batenburg, E. S. L. (2018). De interactieve spreektaak als meetinstrument. Poster session presented at Levende Talen Studiedag, Utrecht, Netherlands.
-
Durf te spreken!
van Batenburg, E., & Groeneveld, A. (2018). Durf te spreken! Het aanleren van interactiestrategieën bij moderne vreemde talen. Paper presented at ICLON Good Practice Day Talen, Leiden, Netherlands.
-
Durf te spreken!
Van Batenburg, E., & Groeneveld, A. (2018). Durf te spreken! Hoe bevorder je de gespreksvaardigheid van leerlingen in onvoorspelbare situaties? Levende Talen Magazine, 105, 58-63. http://www.lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1819
-
Fostering oral interaction in the EFL classroom
van Batenburg, E. S. L. (2018). Fostering oral interaction in the EFL classroom: Assessment and effects of experimental interventions. [Research HvA, graduation external, Universiteit van Amsterdam]. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://dare.uva.nl/search?identifier=b14cb14b-0b34-45f5-9dca-44e5a2e0745f
-
Effecten van taalgerichte en interactiegerichte didactiek op de motivatie voor gespreksvaardigheid Engels
van Batenburg, E. S. L., Oostdam, R. J., Gelderen, A. V., & De Jong, N. (2017). Effecten van taalgerichte en interactiegerichte didactiek op de motivatie voor gespreksvaardigheid Engels. Poster session presented at Anela Najaarsstudiedag, Tilburg, Netherlands.
-
Effects of language-oriented vs meaning-oriented instruction on pre-vocational learners’ EFL oral skills
van Batenburg, E., Oostdam, R., van Gelderen, A., & de Jong, N. (2017). Effects of language-oriented vs meaning-oriented instruction on pre-vocational learners’ EFL oral skills. Abstract from TBLT 2017 Barcelona: Tasks in Context, Barcelona, Spain.
-
Effects of language-oriented vs interaction-oriented instruction on pre-vocational learners’ EFL oral skills.
van Batenburg, E. S. L., Oostdam, R. J., Gelderen, A. V., & De Jong, N. (2017). Effects of language-oriented vs interaction-oriented instruction on pre-vocational learners’ EFL oral skills.. Poster session presented at TBLT Conference, Barcelona, Spain.
-
Feeding forward and feeding back
Dale, L., & van Batenburg, E. (2017). Feeding forward and feeding back: language nourishment for subject teachers. Paper presented at National CLIL Day, Utrecht, Netherlands.
-
Measuring L2 speakers’ interactional ability using interactive speech tasks
van Batenburg, E. S. L., Oostdam, R. J., van Gelderen, A. J. S., & de Jong, N. H. (2016). Measuring L2 speakers’ interactional ability using interactive speech tasks. Language Testing, 35(1), 75-100. https://doi.org/10.1177/0265532216679452
-
Using professional, interactive speech tasks to measure pre-vocational learners’L2 communicative ability: professional task design in task-based language assessment
van Batenburg, E. S. L. (2015). Using professional, interactive speech tasks to measure pre-vocational learners’L2 communicative ability: professional task design in task-based language assessment. Paper presented at TBLT Conference, Leuven, Belgium.
-
Using professional, interactive speech tasks to measure L2 communicative ability: valid and reliable measurement across tasks.
van Batenburg, E. S. L. (2015). Using professional, interactive speech tasks to measure L2 communicative ability: valid and reliable measurement across tasks.. Paper presented at EARLI Conference: JURE, Limassol, Cyprus.
-
Using interactive speech tasks to measure pre-vocational learners’ EFL Oral Skills: do interactive tasks evoke expected interactional behaviour?
van Batenburg, E. S. L. (2014). Using interactive speech tasks to measure pre-vocational learners’ EFL Oral Skills: do interactive tasks evoke expected interactional behaviour?. Paper presented at Anela Najaarsstudiedag, Utrecht, Netherlands.
-
Using interactive speech tasks to measure pre-vocational learners’ EFL Oral Skills: do interactive tasks evoke expected interactional behaviour?
van Batenburg, E. S. L. (2014). Using interactive speech tasks to measure pre-vocational learners’ EFL Oral Skills: do interactive tasks evoke expected interactional behaviour?. Poster session presented at Onderwijs Researchdagen 2014, Groningen, Netherlands.
-
Beyond theory and practice
van Batenburg, E. (2013). Beyond theory and practice: introducing praxis in pre-service language teacher education. In J. Edge, & S. Mann (Eds.), Innovations in pre-service education and training for English language teachers (pp. 217-230). British Council.
-
Kennis op de werkvloer
van Batenburg, E. S. L., & van Schaik, M. (2013). Kennis op de werkvloer: wat helpt de docent en de vmbo-leerling? In J. Waals, van der, & M. Schaik, van (Eds.), Het VMBO van dichtbij: bewegen tussen theorie en praktijk SWP.