Wachtwoord verlopen

Als je wachtwoord verlopen is, kun je een nieuw wachtwoord instellen.

Een nieuw wachtwoord stel je in op id.hva.nl . Doorloop hiervoor onderstaande instructies. Let op: de instructie voor een beheerde ICT-werkplek is anders dan voor een ICT-werkplek in eigen beheer. Zorg dat je alle stappen doorloopt. Zodra je een nieuw wachtwoord hebt ingesteld, kun je weer gebruik maken van je HvA-ID.

Let op! Het is belangrijk om alle stappen nauwkeurig te volgen op je beheerde werkplek. Hiermee voorkom je dat je HvA-ID wordt geblokkeerd, omdat je apparaten automatisch blijven proberen te verbinden met het oude wachtwoord.

VOORBEREIDING

Sluit alle applicaties op je ICT-werkplek af en sla je bestanden op, want later in het proces moet je je ICT-werkplek opnieuw opstarten.

WIJZIGEN WACHTWOORD (5 STAPPEN)

Stap 1 (op je beheerde ICT-werkplek)

  • Ga naar id.hva.nl en kies de optie ik ben mijn wachtwoord vergeten.
  • Doorloop vervolgens de stappen op de website.
  • Je ontvangt een bevestiging van de wachtwoordwijziging op je HvA-mail vanuit de Servicedesk ICT Services (servicedesk-icts@hva.nl). Indien er in DSPM ook een privé-e-mailadres bekend is, ontvang je de bevestiging ook op dat adres.

Stap 2

Controleer of je verbonden bent met VPN: typ ‘Ivanti’ in het zoekveld van de taakbalk links onderin. Open vervolgens Ivanti. Je ziet ‘HVA VPN connected’ met een groen-wit vinkje erachter als je VPN aan staat. Zo niet, klik dan op ‘Connect’ en log in met je HvA-ID.

Stap 3

  • Vergrendel je ICT-werkplek via Windows-toets+L.
  • Vervolgens ontgrendel je de ICT-werkplek met je nieuwe wachtwoord.

Stap 4

Start je ICT-werkplek opnieuw op.

Stap 5 (Op je andere apparaten)

Nadat je het wachtwoord hebt gewijzigd op je ICT-werkplek, zul je ook meteen je nieuwe wachtwoord moeten instellen op alle andere (mobiele en/of persoonlijke) apparaten waarop je je HvA-account gebruikt. Zet niet al apparaten tegelijk aan, maar doe dit één voor één, nadat je per apparaat de wachtwoorden gewijzigd hebt. Dit is belangrijk omdat je apparaten tegelijkertijd automatisch proberen te verbinden met het oude wachtwoord, dit kan ervoor zorgen dat je account blokkeert.

Pas de wachtwoorden meteen aan voor alle applicaties (denk aan Office, Microsoft 365, waaronder Teams, OneDrive, e-mail en agenda) of diensten (zoals VPN, printen, draadloze verbinding van de HvA) die je op die apparaten gebruikt. In de uitklappers vind je tips per applicatie of dienst hoe je dit doet.

Het is belangrijk om alle stappen nauwkeurig te volgen op je ICT-werkplek. Hiermee voorkom je dat je HvA-ID wordt geblokkeerd, omdat je apparaten automatisch blijven proberen te verbinden met het oude wachtwoord.

WIJZIGEN WACHTWOORD

Stap 1 (Op je ICT-werkplek)

  • Ga naar id.hva.nl en kies ik ben mijn wachtwoord vergeten.
  • Doorloop vervolgens de stappen op de website.
  • Je ontvangt een bevestiging van de wachtwoordwijziging op je HvA-mail vanuit de Servicedesk ICT Services (servicedesk-icts@hva.nl). Indien er in DSPM ook een privé-e-mailadres bekend is, ontvang je de bevestiging ook op dat adres.


Stap 2

Stel vast of je op een HvA-account werkt of op een lokaal account. Dit bepaalt de te nemen stappen.

  • Mac en Linux werken altijd met een lokaal account.

  • Windows kan zowel met HvA als lokaal account. Je kunt je soort account als volgt vaststellen:

    • Klik op het Windows-menu via het icoon linksonder in je scherm en klik op ‘instellingen’ of settings (het radertje).

    • Kies voor ‘account’ (Poppetje-icoon) in het overzicht. Zie je daar je HvA-mailadres, dan werk je op een HvA-account. Zie je ‘lokaal account’ staan of je privé-mailadres, dan werk je op een lokaal account.

Ik heb een HvA-account

Het wachtwoord van je computer wijzigt automatisch mee. De meeste basisdiensten die gekoppeld zijn aan je HvA-ID worden automatisch geüpdatet met je nieuwe wachtwoord. Echter sommige diensten kunnen je vragen om je nieuwe wachtwoord. Houd daar rekening mee. Je kunt door naar stap 3.

Ik heb een lokaal account

Het wachtwoord van je computer verandert niet mee en dat hoeft ook niet. Je zult wél alle aan je HvA-ID gekoppelde diensten direct zelf moeten voorzien van je nieuwe wachtwoord: dit gebeurt helaas niet automatisch. We zetten de belangrijkste voor je op een rij. Hoe je dit doet staat per onderwerp uitgewerkt in de uitklappers. Als je dit gedaan hebt ga je door naar stap 3.

1. Mail en agenda (Outlook)
2. Office 365
3. Printer
4. HvA-netwerk en wifi
5. VPN

Stap 3 (Op je andere apparaten)

Nadat je het wachtwoord hebt gewijzigd op je ICT-werkplek, zul je ook meteen je nieuwe wachtwoord moeten instellen op alle andere (mobiele en/of persoonlijke) apparaten waarop je je HvA-account gebruikt. Zet niet al apparaten tegelijk aan, maar doe dit één voor één nadat je per apparaat de wachtwoorden gewijzigd hebt. Dit is belangrijk omdat je apparaten tegelijkertijd automatisch proberen te verbinden met het oude wachtwoord, dit kan ervoor zorgen dat je account blokkeert.

Pas de wachtwoorden meteen aan voor alle applicaties (denk aan Office, Microsoft 365, waaronder Teams, OneDrive, e-mail en agenda) of diensten (zoals VPN, printen, draadloze verbinding van de HvA) die je op die apparaten gebruikt. In de uitklappers vind je tips per applicatie of dienst hoe je dit doet.

Is je HvA-ID je primaire ID, maar heb je ook een UvAnetID? Wijzig dan ook het wachtwoord van je UvAnetID.

Hieronder lees je hoe je dat doet.

  • Ga naar id.uva.nl en selecteer ik ben mijn wachtwoord vergeten.
  • Doorloop alle stappen op het scherm.
  • Je ontvangt een bevestiging van de wachtwoordwijziging op je HvA-mail vanuit de Servicedesk ICT Services (servicedesk-icts@hva.nl).

Let op! Krijg je de melding ‘De ingevoerde gegevens komen niet overeen met de gegevens in ons systeem’?

Ben je medewerker van het AC, Bibliotheek, FS, ICTS of de gezamenlijke diensten?
Vul dan bij 'privé e-mailadres' het alias van je HvA-mail in. In de UvA-systemen is je prive e-mailadres vervangen door je HvA-mailalias, zodat berichten uit UvA-systemen binnenkomen op je HvA-mailadres en niet op je privé e-mailadres. Volg de stappen hieronder om je HvA-mailalias te achterhalen.

Ben je geen medewerker van bovenstaande organisatie-onderdelen?
Neem dan contact op met de Servicedesk van ICT Services.


Hoe vind ik mijn HvA-mailalias?

  • Ga naar Outlook.
  • Type je eigen HvA-mailadres in in het ‘To’- veld.
  • Klik met je rechtermuis op je mailadres.
  • Kies 'Outlook-Properties of Outlook-Eigenschappen' in het dropdown-menu.
  • Kies 'E-mailadressen' in het tabblad bovenaan.
  • Het adres eindigend op @icthva.mail.onmicrosoft.com is je mailalias.

Je hebt waarschijnlijk te vaak een verkeerd wachtwoord voor je HvA-ID ingevuld. Neem contact op met de Servicedesk ICT Services.

SERVICEDESK ICT SERVICES

E: servicedesk-icts@hva.nl
T: 020 595 1402, ma. t/m vr. 8.00 - 18.00 uur

TIPS VOOR HET WIJZIGEN VAN JE WACHTWOORD BIJ APPLICATIES OF DIENSTEN

OP MOBIELE APPARATEN

Afhankelijk van het merk smartphone en de versie van het besturingssysteem kunnen menuopties enigszins afwijken van de hieronder genoemde opties.


Outlook App:

In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Open de Outlook app.
  2. Klik op het Home icoon linksboven.
  3. Klik linksonder op het “radertje” om instellingen te openen.
  4. Selecteer de mailaccount van de HvA.
  5. Scroll naar beneden en kies voor 'Verwijder account'.
  6. Stel je mail vervolgens opnieuw in door middel van deze stappen.

iOS mail:

In principe vraagt je mailapp automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Ga naar Instellingen/Settings.
  2. Ga naar Mail (deze stap geldt alleen voor iOS 14).
  3. Ga naar Accounts.
  4. Selecteer het mailaccount van de HvA.
  5. Scroll naar beneden en kies voor 'Verwijder account'.
  6. Stel je mail vervolgens opnieuw in door middel van deze stappen.


Android mail:

In principe vraagt je mailapp automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Ga naar Instellingen/Settings.
  2. Ga naar Accounts.
  3. Selecteer de mailaccount van de HvA.
  4. Klik rechtsboven op de drie puntjes en kies voor 'Verwijder account'.
  5. Stel je mail vervolgens opnieuw in door middel van deze stappen.

OP JE ICT-WERKPLEK

In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Sluit Outlook en de overige MS Office programma’ s af.
  2. Klik op de Windows Start knop en typ in: Credential Manager (of NL: Referentiebeheer).
  3. Klik op Credential Manager.
  4. Klik op Windows credentials en verwijder alle Windows credentials waarvan de omschrijving. bevat: webmail, outlook, office365, Microsoft_MC, autodiscover.
  5. Start Outlook op; Als er wordt gevraagd om Credentials, vul dan bij gebruikersnaam je volledige e-mailadres in en je nieuwe wachtwoord, en vink aan credentials opslaan.


Wordt er gevraagd om Credentials voor een andere dan jouw persoonlijke mailbox, voer dan uit:

  1. Klik op More choices.
  2. Klik op Other user.
  3. Vul bij gebruikersnaam je volledige e-mailadres in (bijvoorbeeld: g.e.bruiker@hva.nl / g.e.bruiker@uva.nl) in en je nieuwe wachtwoord.

Geef je gewijzigde wachtwoord pas in als één van de Office-apps je daar om vraagt. Dit kan maximaal dertig dagen duren. Mocht het inloggen niet lukken, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Sluit Outlook en de overige Microsoft Office programma’ s af.
  2. Klik op de Windows Start knop en typ in: Credential Manager (of NL: Referentiebeheer).
  3. Klik op Credential Manager.
  4. Klik op Windows credentials en verwijder alle Windows credentials waarvan de omschrijving bevat: webmail, outlook, OneDrive, office365, Microsoft_MC, autodiscover.
  5. Start Word op; Als er wordt gevraagd om Credentials, vul dan bij gebruikersnaam je volledige e-mailadres in en je nieuwe wachtwoord, en vink aan credentials opslaan.

  1. Verwijder eerst de oude koppeling met HvA-Follow me-printers op je apparaat. Dit doe je door in het zoekveld in de taakbalk linksonder ‘printer’ te typen. Klik op Printer. Klik op ‘Follow me- xxxCanon’ en ‘verwijder’.
  2. In het lemma Printen vind je de juiste instructies om de printer opnieuw te installeren

Het komt voor dat eduroam het nieuwe wachtwoord niet accepteert en blijft vragen om het wachtwoord. In dat geval moet je opnieuw verbinding maken via wifiportal.hva.nl.

Volg onderstaande instructies:

  1. Heb je een internetverbinding?
    Zo ja, ga naar stap 2.
    Zo nee, voer dan de vervolgstappen thuis uit terwijl je met je thuisnetwerk verbonden bent of maak gebruik van een ‘eduroam visitor account’. Op de informatieschermen op alle HvA-locaties staat een (blauwe) eduroam-slide met instructies hoe je dit doet. Het vergt slechts één SMS.
  2. Als je een internetverbinding hebt open je een browser en ga je naar http://wifiportal.hva.nl . Op deze pagina wordt automatisch gecheckt welk besturingssysteem je hebt (bijvoorbeeld Windows, Mac OS X of Android).
  3. * Controleer of je besturingssysteem klopt en klik op ‘JoinNow’.
  4. * Voer je HvA-ID@hva.nl (let op: dit is niet je e-mailadres) en je wachtwoord (soms wel drie keer achter elkaar) in. Het downloaden van de juiste instellingen start nu. Na deze stappen word je automatisch verbonden met het beveiligde netwerk. Zo niet, maak dan handmatig verbinding.

* Stap 4 en 5 kunnen (afhankelijk van jouw apparaat) omgedraaid zijn.

Let op: heb je een mobiele telefoon met Android (vanaf versie 5.0 en hoger)? Dan kan het zijn dat de applicatie Android System WebView het downloaden van de software blokkeert. Gebruik in dat geval een andere wifi-verbinding of je eigen mobiele netwerk.

Loop je vast? Lees dan verder in de instructies hieronder.

Instructies voor Mac

Om de eduroam-verbinding op een Mac te herstellen, is het nodig om het Wireless Profile te vervangen.
Stap 1: Profile verwijderen

  • Als je verbonden bent met eduroam: verbreek deze verbinding
  • Open 'System Preferences'
  • Open 'Profiles'
  • Selecteer het HvA-profile
  • Verwijder het HvA-profile door op het minteken te klikken. Geef je Mac-wachtwoord op om deze actie uit te voeren.

Stap 2: Nieuw profile installeren

Stap 3: Het bestand SecureW2.mobileconfig wordt gedownload

  • Open SecureW2.mobileconfig
  • Klik in het Profiles-venster op 'Continue'
  • Vervolgens vul je drie keer het wachtwoord van je HvA-ID in en daarna mogelijk één keer het wachtwoord van je Apple computer zelf. Of je wel of niet het wachtwoord van je computer nog moet opgeven, is afhankelijk van je beveiligingsinstellingen.

Het profile is opnieuw geïnstalleerd. Je kunt weer verbinding maken met eduroam.

OP MOBIELE APPARATEN

Instructies voor iPhone en iPad

Stap 1: Verwijder oude profiel(en)

  • Ga naar Instellingen > Algemeen
  • Selecteer 'Profiel' in het rechterschermdeel
  • Verwijder het profiel 'HvA-IOS' door het aan te klikken en dan te kiezen voor 'Verwijder profiel'
  • Als gevraagd wordt om de code, voer je de beveiligingscode van je apparaat in
  • Als er meer profielen van HvA of UvA staan herhaal je de voorgaande stappen voor ieder van die profielen

Stap 2: Opnieuw installeren van profiel (doe dit op een HvA-locatie)

  • Ga naar Instellingen > Wi-Fi
  • Ga naar het home-scherm en open Safari of een andere browser
  • Open de pagina wifiportal.hva.nl. (Waarschijnlijk opent deze pagina automatisch.)
  • Volg de instructies op deze pagina: Vul je hva-id@hva.nl in en klik dan op 'Join Now'
  • Geef in de volgende schermen je wachtwoord op en bevestig alles
  • Vervolgens vul je drie keer het wachtwoord van je HvA-ID in en daarna mogelijk één keer de toegangscode van je iPhone of iPad.

Hierna kun je weer verbinden via eduroam. Controleer dit bij Instellingen > Wi-Fi.

Instructies voor Android

Stap 1: Ga naar Instellingen > Wi-Fi

  • Selecteer eduroam en kies 'Vergeten'

Stap 2: Ga naar het home-scherm en open internet in een browser

  • Open de pagina wifiportal.hva.nl. (Waarschijnlijk opent deze pagina automatisch. Let op dat je niet verbindt met wifiportal.uva.nl.)
  • Download de app en installeer deze
  • Zo nodig moet je de beveiliging aanpassen voor de installatie van de app door Installatie van applicaties uit vertrouwde bronnen toe te staan
  • Volg de aanwijzingen en geef op: hva-id@hva.nl en wachtwoord
  • Bevestig.

Hierna kun je weer verbinden via eduroam. Controleer dit bij Instellingen > Wi-Fi.

  1. Controleer of je verbonden bent met VPN
  2. Dit doe je door Type 'Ivanti' te typen in het zoekveld van je taakbalk links onderin.
  3. Open Ivanti. Kies Disconnect als je nog ingelogd bent. Maar waarschijnlijk word je nu gevraagd opnieuw in te loggen met je HvA-ID en nieuwe wachtwoord.
  4. Je ziet ‘HVA VPN connected’ met een groen-wit vinkje erachter als je VPN aan staat.
  5. Meer hulp nodig? Bekijk de handleidingen voor Windows, Mac en Linux in het Lemma VPN.

Gepubliceerd door  ICT Services 3 november 2023