Betaal bewust

In de afgelopen vijf jaar is het aantal jonge mensen dat spullen koopt zonder dat ze daar meteen voor betalen met 300 procent gestegen. Wanneer het salaris nog niet is gestort, maar je die nieuwe schoenen niet kunt laten liggen, is kopen op de pof voor veel jongeren de perfecte manier. Betalen we echter niet binnen de afgesproken termijn, dan komen er al snel tientallen euro’s aan incassokosten bovenop de aankoop.

Wij, studenten Jasmijn, Thijs en Shiva, betalen zelf nooit achteraf. Waarom zouden we, vindt Thijs. "Het overzicht behouden is veel fijner en wij kopen toch nooit iets wat we op dat moment eigenlijk niet kunnen betalen."

Vrienden, broertjes en zusjes van ons denken daar anders over. "Wij zien van dichtbij dat zij niet doorhebben welke verplichting ze aangaan als ze iets via Klarna bestellen. Het lijkt zo simpel en onschuldig, maar eigenlijk werk je jezelf in de schulden."

Het wordt jongeren ook wel makkelijk gemaakt om ongemerkt in de schulden te raken, vindt Jasmijn. "Het is niet alsof je op je rekening in het rood staat. De schuld staat ergens verborgen achteraf in een app die je alleen ziet als je er bewust naar zoekt. En dan wordt het nog niet als schuld gepresenteerd. Daarom voelt het voor de gebruikers ook niet zo. Dat is nou juist precies hoe goed de marketing werkt."

Met humoristische video’s op Instagram en TikTok hopen wij de doelgroep, waar wij zelf deel van uitmaken, te bereiken. "Mensen vertellen hoe slecht het is, werkt niet. Je moet ervoor zorgen dat de video’s worden afgekeken omdat ze leuk zijn en humor bevatten. Onbewust krijgen ze dan de boodschap mee."

Uiteindelijk hopen wij met de campagne ‘Betaal bewust’ een challenge op te zetten waarbij wij leeftijdsgenoten uitdagen de Klarna en andere ‘koop nu, betaal later’-apps voorgoed te verwijderen.

Bekijk het hele artikel in het Noord-Hollands Dagblad hier.

Bekijk onze Instagram-pagina hier.

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 7 juni 2024