Extra studentmentoren
De faculteit Business en Economie zet extra studentmentoren in om de sociale binding met de opleiding te versterken. Studenten kunnen bij een studentmentor terecht met allerlei vragen. Maurits Eijkelhoff vertelt over zijn rol als studentmentor bij zijn opleiding.
‘Ik probeer studenten die buiten de groep lijken te vallen speciaal erbij te betrekken’
Maurits Eijkelhoff, Finance & Control
“Aan het begin van elk blok stel ik mezelf voor aan de studenten en geef ik een korte introductie van het blok. Ik vertel de studenten wat ze dat blok aan vakken kunnen verwachten en ik geef tips. Wat ik altijd zeg is dat ze echt 40 uur per week aan school moeten besteden. Want ik heb gemerkt dat bijna iedereen elk blok onderschat. Ik weet niet hoe dat komt.
Uitjes organiseren
Als studentmentor ben ik een direct aanspreekpunt voor studenten. Bijvoorbeeld als ze dingen willen bespreken die ze liever niet met een docent bespreken. Dat kunnen ook persoonlijke dingen zijn, en ik kan ze dan doorverwijzen naar een plek waar ze hulp kunnen krijgen. Ook organiseer ik uitjes om de binding te versterken. Ik probeer studenten die buiten de groep lijken te vallen speciaal erbij te betrekken.
Toen ik deze functie voorbij zag komen, was ik meteen enthousiast. Want de begeleiding die ik nu geef aan mijn mentorklas, die had ik zelf ook wel willen hebben. Ik denk dat als ik zelf dit soort begeleiding had gehad, ik met een van mijn vorige studies verder was gekomen.
Ik ben zo’n acht uur per blok studentmentor. Ik doe de introductie aan het begin en er zijn nog een paar vaste momenten. Verder doe ik het vooral tussendoor, ik studeer natuurlijk zelf ook. Vorig jaar had ik studenten die serieus werkten. En heb ik alles wat op me afkwam zelf kunnen afhandelen. Als er een student komt met een probleem dat mij als studentmentor boven de pet gaat kan ik hulp inschakelen. Ik zou dan als eerste naar mijn studieloopbaanbegeleider stappen.
Lage drempel
Vooral aan het begin van het eerste blok zijn de studenten blij met je, want er komt zoveel op ze af, alles is nieuw. En omdat ik zelf student ben is de drempel om op mij af te stappen laag. Daarnaast heb ik vooral in het vierde blok een duidelijk motiverende rol, om iedereen naar de eindstreep van het studiejaar te krijgen. Dan praat ik echt op ze in en moedig ze aan om alles af te maken wat ze nog af moeten maken.’
Meer lezen
Ga naar www.hva.nl/nponderwijs voor meer voorbeelden waaraan de HvA het geld van NP Onderwijs uitgeeft.