Onderzoek
Onze onderzoeks- en onderwijsprogramma’s dragen bij aan maatschappelijke ontwikkelingen op onderwijskundig en pedagogisch terrein.
Onderzoekers van de faculteit Onderwijs en Opvoeding doen praktijkgericht onderzoek dat ontstaat vanuit een vraag of probleem uit de onderwijskundige en pedagogische praktijk. Het onderzoek draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs, professionalisering van docenten en kennisontwikkeling en wordt uitgevoerd binnen verschillende lectoraten en labs. De onderzoeksactiviteiten zijn verbonden aan de opleidingen van de faculteit.
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding heeft de ambitie om een maatschappelijk relevant kenniscentrum voor de regio te zijn. Onderzoeks- en onderwijsprogramma’s dragen bij aan maatschappelijke ontwikkelingen op onderwijskundig en pedagogisch terrein. Ook promoties van medewerkers van HvA Onderwijs en Opvoeding vinden plaats in het kenniscentrum.
Centre of Expertise Urban Education
Het Centre of Expertise Urban Education (UE) richt zich op het toerusten van professionals voor de maatschappelijke uitdagingen waar kinderen en jongeren mee geconfronteerd worden.
Smart Education Lab
De faculteit Onderwijs en Opvoeding bouwt met het Smart Education Lab aan expertise op het gebied van leren en onderwijzen met kunstmatige intelligentie. De HvA ambieert een actieve, leidende bijdrage in de ontwikkeling en inbedding van evidence-informed, digitale onderwijsgereedschappen (EdTech) voor het werkveld en het eigen hoger onderwijs.
Lectoraten Onderwijs en Opvoeding
Het onderzoek aan de faculteit Onderwijs en Opvoeding vindt plaats in de lectoraten. Onderzoeksthema’s en vraagstellingen zijn ingebed in de opleidingen en/of de beroepspraktijk. De lectoraten zijn:
- Lectoraat Burgerschapsonderwijs
- Lecotraat De Pedagogische Functie van Onderwijs en Opvoeding
- Lectoraat Didactiek van de Bètavakken
- Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad
- Lectoraat Leren en Innoveren
- Lectoraat Maatwerk in Leren en Instructie
- Lectoraat Taalontwikkeling en Meertaligheid