Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Met vleugels terug in de collegezaal

Hoe paralympisch kampioen Lindsay Frelink haar gouden medaille combineert met een terugkeer naar het studentenleven aan de HvA.

Met een gouden plak keerde rolstoelbasketbalster Lindsay Frelink terug van de paralympische spelen in Parijs. Nu zit ze weer in de klas bij Creative Business.

Engelenvleugels prijken op haar schouder. Die heeft Lindsay Frelink, rolstoelbasketbalster, zichzelf cadeau gedaan op de Paralympische Spelen. Trots toont ze haar gouden medaille, die ze veilig heeft opgeborgen in een wit wollen tasje. Samen met de gouden medaille uit Tokio hebben zij en teamgenoot Xena Wimmenhoeve, ook HvA-student, nu dus een kilo goud in huis liggen.

Lindsay, gekleed in het spijkerjack van Team NL, én met een goudkleurige inklapbare telefoon in haar zak (‘niet normaal hoeveel we gekregen hebben’) zit weer in de collegezaal. Niet meer toegejuicht door een uitzinnig publiek, maar weer gewoon met haar medestudenten bij haar opleiding Creative Business.

Lindsay en Xena

Het was voor Lindsay niet de eerste keer op de Paralympische Spelen. Ook in Tokio won haar team goud. Het grootste verschil met de vorige keer: waar ze toen speelde voor lege tribunes omdat het in de coronatijd was, werd ze deze keer toegejuicht door 15.000 mensen. ‘Ook de Fransen volgden onze wedstrijden en leefden met ons mee.’ Af en toe gunde ze zich de tijd om naar de tribunes te kijken.  ‘Mensen deden met z’n allen de wave, dat was zo bijzonder om te mee te maken. Overweldigend.’

Hoe was het om in het Olympische dorp te zijn?

‘Dat was zo’n sociaal evenement, echt heel bijzonder. Je kon er onbeperkt gratis eten en drinken, sporters ruilden pins met elkaar en je kon er zelfs een tattoo laten zetten! Dat heb ik toen maar gedaan, nu heb ik engelenvleugels op mijn schouder.’

Is het niet heel gek om na zo’n intense periode weer terug op de HvA te zijn?

‘Nee hoor. Ik wil heel graag mijn studie weer oppakken na zo’n lange time out, ik heb geen zin om verder achterop raken. Nu staat school weer op nummer 1 en ben ik weer normaal student. Ik hoef het even niet over sport te hebben, ik ga weer lekker creatief zijn. Het geeft mij ook een soort rust. En wat ook heel fijn is: docenten zijn zich er nu meer van bewust dat je elke opleiding kan volgen als je topsporter bent. Je hoeft niet perse een sportopleiding te volgen, dat was lange tijd wel het idee. Maar ik ben elke dag al met sport bezig, ik wil daar ook iets heel anders naast doen!’

In de aanloop naar Parijs vertelde Lindsay dat ze er als kind al van droomde om naar de Spelen te gaan: ‘Tokio was voor mij echt het allergrootste hoogtepunt van alle toernooien die ik ooit heb meegemaakt. En als je dan ook nog wint en het gewicht van de medaille om je nek voelt… Dat vergeet ik nooit meer.’ Het gewicht van goud is na afgelopen zomer verdubbeld. En Parijs heeft de plek van Tokio overgenomen als het gaat om het allergrootste hoogtepunt.  ‘Het was ook supermooi dat de Paralympische Spelen en de Olympische Spelen deze keer naast elkaar werden gepresenteerd, als gelijke evenementen. Dat was in Tokio minder het geval.’

Lindsay met karton

Behalve Lindsay waren er veertien HvA-studenten afgelopen zomer actief in Parijs, waarvan er maar liefst acht met medailles naar huis zijn gegaan. De hele hogeschool leefde mee met hun Road to Paris, en daarna met hun wedstrijden. Een aantal studenten zijn geportretteerd en stonden als levensgrote kartonnen beelden in de HvA.

Lindsay komt haar kartonnen evenbeeld ophalen om het mee te nemen. ‘Weggooien is ook zonde.’ Ze laadt het achterin haar auto. Achterbank naar voren geklapt, beetje schuiven met de tassen, en zo past ze er net in. ‘Ik ga het niet in mijn huis zetten hoor, veel te groot. Gelukkig willen mijn ouders mij wel in huis hebben.’

Kampioenen

Behalve Lindsay en Xena zijn er nog meer Olympische kampioenen op de HvA. Ook Rogier Dorsman (Johan Cruyff Academy) is opnieuw Paralympisch kampioen geworden met 2x goud en 1x zilver bij het zwemmen. Naast de Paralympiërs hebben elf andere studenten indrukwekkende prestaties geleverd, waarvan vijf een medaille hebben behaald: Floris Wortelboer (Johan Cruyff Academy) en zijn hockeyteam veroverden voor de derde keer in de geschiedenis olympisch goud. Melvin Twellaar (Pedagogiek) behaalde zilver in de mannen dubbeltwee roeien. Noortje en Bregje de Brouwer (Johan Cruyff Academy) schreven geschiedenis door voor het eerst brons te winnen in het synchroonzwemmen voor Nederland. En Sarah Buis (Voeding en Diëtetiek) en haar team veroverden brons in dameswaterpolo.

Extra ondersteuning tijdens je opleiding

Topsporters combineren sport op het hoogste niveau met een opleiding. Naast een enorme portie doorzettingsvermogen is de steun van de Topsport Academie daarbij onontbeerlijk. Met een topsportregeling kunnen ze hun rooster flexibel aanpassen en tot 12 maanden extra financiële ondersteuning krijgen. Zo kunnen ze niet alleen succesvol afstuderen, maar ook hun sportieve ambities waarmaken.

En het stopt niet bij topsporters. Via ons platform Limitless bieden we ook extra begeleiding voor studenten met een functiebeperking, zodat iedereen de kans krijgt om te groeien en te excelleren.

Ben jij geïnspireerd door het verhaal van Lindsay?  Neem contact met het Topsport Academie.