Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Verhaal

"Je wil graag iedereen vertegenwoordigen"

Studentassessoren en coaches vertellen hun verhaal.

Onze studenten dragen er op allerlei manieren aan bij om van de hogeschool een fijne plek te maken. Drie van hen vertellen wat zij doen.

Anna Steutel  | Studentassessor Faculteit Maatschappij en Recht (FMR), laatstejaars student social work   

Anna Steutel

Na het schrijven van haar scriptie was Anna op zoek naar een nieuwe uitdaging. In haar zoektocht naar deze uitdaging en meer prikkels kwam Anna terecht bij de rol als studentassessor voor Faculteit Maatschappij en Recht. In deze functie vertegenwoordigt ze de belangen van studenten binnen de faculteit en brengt ze hun perspectieven naar voren in beleidsbeslissingen. Een uitdagende rol die ze met veel enthousiasme vervult, terwijl ze ook nog volop bezig is met haar studie. 

Hoe ben je in aanraking gekomen met deze rol?  

“Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging, vooral na een scriptieperiode die niet echt enerverend was. Toen ik de vacature voor studentassessor zag, voelde ik dat dit een kans was om de stem van studenten te laten horen in een omgeving waarin ik zelf ook veel kon leren. Het sollicitatiegesprek was behoorlijk intensief, met vier mensen, maar ik dacht: ‘Als ik het niet word, heb ik dit sowieso overwonnen.' "Gelukkig werd ik het wel!” 

Balans vinden tussen studie en werk 

De rol van studentassessor combineren met haar studie is geen eenvoudige taak. Anna lacht wanneer ik haar vraag hoe ze de balans tussen beide bewaart. “Haha, ja, ik heb afgelopen jaar wel veel ballen in de lucht gehouden! ADHD is in die zin een soort superpower, maar het kan ook een valkuil zijn als je niet bewust omgaat met je werk en studie. Een timemanagement cursus zou ik op zich nog wel kunnen gebruiken.’’ 

Welke uitdagingen kom je tegen in je werk als studentassessor? 

“Nou ik denk dat de grootste uitdaging is dat je graag iedereen wilt vertegenwoordigen, maar dat is gewoon niet realistisch. Dat besefte ik al vrij snel. Wat echt belangrijk is, is dat je present bent. Soms vond ik het lastig om de balans te vinden tussen het zijn van een student en een medewerker. Enerzijds wil je een professioneel oordeel geven, maar anderzijds ben je je er ook van bewust dat je nog een beginnende professional bent, die nog veel kan leren van anderen. Maar het feit dat je hier steeds bewuster van bent, laat ook zien hoe meer je begint te weten; namelijk: “Hoe minder je denkt te weten, hoe meer je begint te weten.’’ 

Impact maken als studentassessor 

Een van de projecten waar Anna met name erg trots op is, is de dialoogtafel voor neurodivergente studenten, die ze heeft opgezet. “Ik ben het fundamenteel oneens met het label ‘functiebeperkt’ voor neurodivergente studenten. Dit benadrukt alleen de beperkingen en draagt bij aan stigmatisering. Diagnoses zoals ADHD, dyslexie of autisme worden vaak te veel gepathologiseerd, terwijl er ook zoveel positieve eigenschappen aan verbonden zijn. Hier zet ik me voor in, om die discussie op gang te brengen en deze studenten een stem te geven.” 

Wat heb je geleerd in je rol als studentassessor? 

“Het belangrijkste wat ik tot nu toe heb geleerd, is het vinden van je eigen stem door zowel externe als interne dialogen. Je moet durven kritische vragen stellen, zowel aan jezelf als aan anderen. Door openhartig te zijn over gevoelige onderwerpen, kom je dichter bij je eigen waarden en normen. Dat is iets wat deze rol me heeft bijgebracht.” 

De kwaliteiten van een goede assessor 

Volgens Anna draait het werk als studentassessor niet alleen om vaardigheden, maar ook om karaktereigenschappen. “Oprechtheid, aanwezigheid, representatie, integriteit en kwetsbaarheid durven tonen – dat zijn de belangrijkste kwaliteiten van een goede assessor. Het gaat erom dat je er echt bent, je eerlijk uitspreekt en de studenten goed vertegenwoordigt.” 

Nuria van den Berg | Studentcoach bij Studentenzaken, derdejaars student Toegepaste Psychologie 

Nuria van den Berg

Als derdejaars student Toegepaste Psychologie wil Nuria niets liever dan anderen helpen. Zo vond ze bij de HvA een stage waarin ze precies dat kan doen. Als studentcoach bij Studentenzaken hield Nuria zich bezig met het coachen van studenten met een autismespectrumstoornis (ASS-ondersteuning). 

Hoe ben je in aanraking gekomen met deze rol? 


Gedurende de eerste twee jaar van haar studie kwam Nuria al vaker in aanraking met coachen, maar, zegt ze: "Het is toch heel anders als er echt iemand voor je zit, dus dat is wel heel anders dan in het boek, zeg maar. Je leert er heel veel van. Ik heb vooral studenten geholpen met uitstelgedrag, maar ook weleens studenten die moeite hadden met het leggen van sociale contacten." 

Wat neem je mee in je toekomst van deze ervaring?

"Het coachen van studenten met autisme blijft me erg bij. Mensen weten zo weinig van autisme af. Ze weten helemaal niet hoeveel sterke kanten mensen met autisme hebben. Ze hebben bijvoorbeeld een sterk oog voor detail en zien dingen die ik zelf niet doorheb." 

Welke uitdagingen kom je tegen in je werk als studentcoach? 

"Er waren wel studenten die meerdere keren niet kwamen. Dat is lastig. Ook waren er studenten die tijdens de eerste ontmoeting al aangaven dat ze twijfelden aan mijn kunnen, omdat ik zelf ook nog student ben." Dat zijn lastige momenten, geeft Nuria aan, maar ook heel leerzaam. "Ik zal altijd meenemen wat mijn begeleider daarover zei: 'Je moet natuurlijk aan de ander denken, maar ook echt aan jezelf.'" 

Nick Wijker | Studentassessor Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI), laatstejaars student Game Development. 

Nick Wijker

 

 

Jarenlang focuste Nick (31) zich op zijn carrière als muzikant. Toch wilde hij nog graag studeren en zo belandde hij bij de HvA om Game Development te studeren. Nick begint nu aan zijn minor VR en werkt daarnaast als studentassessor bij de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI). 

Hoe ben je in aanraking gekomen met deze rol? 

Tijdens de corona tijd was Nick al aan het werk als onderdeel van studentenondersteuning. Een periode waar dit hard nodig was. Waarom Nick graag studentassessor wilde zijn? ''Het voelt een beetje als teruggeven aan de school en aan de mensen. De HvA heeft mij veel gebracht. Ik had heel veel contact met docenten. Zij waren heel ondersteunend in mijn studie. Dat heeft mij echt geholpen naar waar ik nu ben.''  

Welke uitdagingen kom je tegen in je werk als studentassessor? 

''De uitdaging zit hem voor mij vooral in het begrijpen hoe het bestuur in elkaar steekt. De eerste twee maanden ben ik vooral druk daarmee geweest; wie ben ik hier en hoe ga ik mezelf hierin bewegen.'' Als studentassessor sluit Nick aan bij vergaderingen waar hij zijn stem en plek aan de tafel gebruikt om de studenten van de faculteit te representeren. Om te weten wat er bij zijn medestudenten speelt gaat Nick langs alle studentenverenigingen, borrels en netwerkmomenten. Wanneer hij de dingen die spelen bij de studenten voorlegt bij het bestuur merkt Nick dat er altijd veel ruimte is om deze te bespreken. ''Er is geen twijfel over mogelijk dat de medewerkers bij de faculteit erg hard hun best doen voor de studenten.''  

Impact maken als studentassessor 

Samen met Anna Steutel, de studentassessor van de Faculteit Maatschappij en Recht (FMR), is Nick de afgelopen maanden druk bezig geweest met het welzijn van neurodivergente studenten. Samen met Anna en het platform van de HvA genaamd Limitless zet Nick zich in voor neurodivergente studenten en hopen zij dat we in de toekomst het begrip ‘functiebeperking’ achterwege laten. 

Meer over onze platforms

De kwaliteiten van een goede assessor 

Wat volgens Nick de belangrijkste kwaliteiten zijn van een goede studentassessor? ''Een goede balans tussen logica en emotie. Mensen moeten bij jou willen komen, maar je moet ook weten wat je met de verhalen van de studenten moet gaan doen en denken aan hoe je deze het beste bij het bestuur kunt voorleggen om te zorgen dat het bestuur deze weer kan omzetten tot mogelijkheden.'' 

Ondersteuning voor studenten