Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Verhaal

Een luisterend oor voor elke student

Het juiste loket voor iedere vraag

Foto: Imane B’Lyou en Ilse Oldersma van Studentenzaken

Studenten kennen de afdeling Studentenzaken misschien niet, maar de dienstverlening waarschijnlijk wel. Voor en door studenten.

Imane B’Lyou en Ilse Oldersma werken allebei bij Studentenzaken, de afdeling die zich inzet  voor gelijkwaardige kansen voor iedere student om hen te ondersteunen bij het succesvol doorlopen van hun opleiding. Ilse is daarnaast bovendien nog steeds student, terwijl ook Imane is afgestudeerd aan de HvA. Wat gaat er goed en wat kan er beter in de begeleiding van onze studenten? Ilse en Imane gaan erover met elkaar in gesprek.  

Imane, kun je kort uitleggen wat Studentenzaken allemaal doet voor studenten?  

Imane: “Nou, wat doen we eigenlijk niet, haha. Veel studenten van onze hogeschool zullen Studentenzaken niet kennen, maar onze dienstverlening wel. We zetten ons in voor gelijkwaardige kansen voor alle studenten. Dat gaat allereerst om aansluiting – dus het er voor zorgen dat studenten op de juiste plek zitten. We zetten ons daarnaast in voor betrokkenheid, dat gaat om studenten die actief inzetten binnen de HvA. Denk aan onze studentenplatforms als Limitless en HvAnti, maar ook aan de ondersteuning van de medezeggenschap. En tot slot zetten we ons in voor het welzijn van studenten. Studentendecanen, psychologen, dan gaat het dus om al onze diensten om er voor te zorgen dat studenten goed in hun vel zitten.  

Wist jij eigenlijk wat Studentenzaken inhield toen je hier kwam studeren?    
 

Ilse: “Nee, voor ik er ging werken eigenlijk niet. Ik kende zelfs de dienstverlening niet echt moet ik zeggen. Ik denk dat dat voor veel studenten geldt. Volgens mij is Student Info het enige wat ik al kende voor ik er zelf ging werken. 

Student Info is de plek waar studenten laagdrempelig terecht kunnen op de HvA. Voor praktische vragen, hulp of begeleiding of gewoon om even met iemand te praten.. Student Info biedt een luisterend oor voor studenten die niet lekker in hun vel zitten of die door bijzondere persoonlijke omstandigheden even hun weg niet meer kunnen vinden in het HvA-landschap. Student Info helpt ze verder!

En wat maakt voor jou het werken bij Studentenzaken zo waardevol?  

Imane: “Het is een hele fijne afdeling om te werken, waar je heel veel kan leren, maar wat ik echt fijn vind is dat je echt wat voor de student kan betekenen. Het feit dat ik kan bijdragen aan de herkenbaarheid en zichtbaarheid van dienstverleningen als Student Info, daar word ik gewoon heel blij van.”

Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen waar studenten tegenwoordig voor staan?  

Ilse: “Ik denk dat studenten momenteel echt onder grote druk staan. Niet alleen studiedruk, maar ook sociale en financiële druk. Dat neemt echt toe onder studenten. Dat heeft ook met social media te maken. Iedereen lijkt wel miljonair en zit in Dubai als je Instagram volgt. En Linkedin is eigenlijk net zo toxic, je ziet alleen maar mensen die geslaagd zijn en allemaal ook nog cum laude. Iedereen deelt zijn successen en ik merk dat veel studenten daardoor zelf ook het gevoel krijgen dat ze falen. 

Imane: “Dat herken ik wel ja. En de vraag is hoe we daar als afdeling Studentenzaken dan op in kunnen spelen. We bieden natuurlijk al trainingen aan voor studenten met faalangst, maar misschien kunnen we ook iets doen in de communicatie over dat beeld, want het is heel herkenbaar. Ik zie heel veel studenten die het moeilijk hebben om aan alle verwachtingen te voldoen. Een studie in vier jaar afronden in een stad die vet duur is, dat brengt allemaal stress met zich mee. 

Waar ben je trots op?  

Imane: “Toch wel op de ontwikkeling die Student Info heeft doorgemaakt.  Toen we begonnen was dat tijdens corona en kregen we zo’n 300 studenten in een studiejaar aan onze balie. Nu zijn we vier jaar bezig en hebben inmiddels meer dan tienduizend studenten gebruik gemaakt van onze dienstverlening. Dat is echt extreem veel. Dus ja, dat is wel echt een succesverhaal.” 

En jij, heb je suggesties voor wat we nog meer zouden kunnen aanbieden vanuit Studentenzaken?  

Ilse: “Waar jullie al een beetje mee bezig zijn, maar wat volgens mij echt heel leuk zou zijn als het wordt uitgebreid is een platform met banen voor studenten binnen de HvA. Je ziet nu dat een studentassistentschap bij een faculteit vaak alleen maar gedeeld wordt bij studenten in de eigen klassen, terwijl er misschien binnen de HvA wel meer studenten zijn die daar geschikt voor zijn.” 

Imane: “Dat zou heel mooi zijn inderdaad en het is ook een signaal dat we vaker krijgen van studenten. We roepen als HvA natuurlijk altijd dat we de student als partner willen, maar dan moeten we daar ook werk van maken. Een platform met niet alleen banen voor studenten, maar ook rollen om mee te denken over het beleid dat we maken. Wij krijgen als medewerkers iedere vrijdag een lijst met vacatures binnen de HvA toegestuurd. Het zou mooi zijn als we zoiets ook voor studenten kunnen gaan ontwikkelen.”