Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Cassandra liep 5 dagen per week stage bij STACH-food

Student Voeding en Diëtetiek

'Tijdens mijn stage bij STACH-food zette ik mijn eigen creativiteit en ideeën in om nieuwe en bestaande producten (door) te ontwikkelen.'

Mijn interesse in voeding ontstond grotendeels toen ik 5 jaar in Amerika woonde met mijn ouders. De verschillen tussen de Nederlandse en de Amerikaanse eetcultuur vielen mij vooral op tijdens de eetpauzes op school. In Nederland nam ik voor de lunch altijd zelfgesmeerde boterhammen mee; het liefst met kaas en hagelslag. In Amerika is het ongebruikelijk om eten van thuis mee te nemen en na een tijdje at ik net als mijn klasgenoten de lunch uit de schoolkantine. De schooldirecteur riep zelfs dagelijks via de intercom om wat de lunch was voor die dag. Geen gezonde broodjes of salades, maar juist snacks met veel kaas en vlees, zoals hotdogs, pasta en hamburgers.

Oorsprong van ons eten

In de klas kregen we de opdracht om het boek The Omnivorse’s Dilemma van Michael Pollan te lezen. In dat boek schrijft Pollan over de oorsprong van ons eten en de impact van de voedselketen op het milieu en onze gezondheid. Tijdens de boekbespreking in de klas raakten we niet uitgepraat over het onderwerp. Vanaf dat moment wist ik zeker dat ik later iets met voeding wilde doen.

Mbo-opleiding Food Health & Innovation

In Amerika bestudeerde ik altijd de ingrediëntenlijsten van producten in de supermarkt. Ook was ik nieuwsgierig naar de productie van voedingsmiddelen. Eenmaal terug in Nederland koos ik daarom voor de vierjarige mbo-opleiding Food Health & Innovation in Alkmaar. Mijn leukste stage was bij ijsfabrikant Professor Grunsvchnabel waar ik 100% plantaardige ijs ontwikkelde op basis van kokosmelk. Na het afronden van mijn mbo-opleiding wilde ik graag doorstuderen. Ik koos voor Voeding en Diëtetiek omdat ik naast mijn interesse in productieprocessen meer wilde leren over gezonde voeding.

Internationale studenten in de klas

Tijdens de opleiding kreeg ik steeds meer interesse in kwaliteit, wet- en regelgeving en voedselveiligheid. Daarom koos ik voor het Engelstalige programma Creating Food Concepts in Europe. Exchangestudenten uit andere Europese landen namen ook deel aan deze minor. Dat zorgde voor een bijzondere dynamiek in de klas.

Plantaardige Spaanse tortilla

Samen met mijn internationale projectgroep ontwikkelde ik tijdens het programma een 100% plantaardige variant op de traditionele Spaanse tortilla. In plaats van ei gebruikten wij bijvoorbeeld kikkererwten en edelgistvlokken. Met de tortilla richtten wij ons vooral op millenials (mijn generatie); een generatie die bewuste keuzes maakt, zoals een vegan levensstijl. Tijdens de lessen Consumer Research leerden we hoe je onderzoeksvragen verwerkt in enquêtes en hoe je gebruik maakt van het statistiekprogramma SPSS. Tijdens de Marketinglessen hielden we presentaties over hoe wij ons tortilla wilden positioneren bij grote supermarktketens.

Minorstage levensmiddelenbedrijf

Om meer ervaring op te doen in het bedrijfsleven koos ik de minor New Product Management. De eerste weken van de minor bereidden we ons voor op de stage. We kregen lessen in voedselveiligheid; kennis die goed aansloot op de opdrachten die ik later uitvoerde tijdens mijn stage bij Green Recycled Organics (GRO). GRO kweekt oesterzwammen op ingezameld koffiedik van restaurantketens en andere foodservice bedrijven. Een heel bijzonder en duurzaam concept.

Stage STACH-food

In mijn vierde jaar liep ik stage bij STACH-food; de buurtwinkel van nu. STACH verkoopt verse en gezonde kant-en-klaar maaltijden. Je vindt hun winkels meestal op een hoek omdat dit doet denken aan een authentieke kruidenier met het voordeel van een dubbele etalage. STACH besteedt veel aandacht aan productontwikkeling; vooral binnen de productcategorieën salades, sappen, en soepen. Tijdens mijn stage zette ik mijn eigen creativiteit en ideeën in om nieuwe en bestaande producten (door) te ontwikkelen. Ik werkte drie dagen per week in de productiekeuken van STACH-food Amsterdam waar ik veel leerde over wet -en regelgeving en voedselveiligheid. De andere twee dagen werkte ik op kantoor voor het marketing- en communicatieteam.

Hoogtepunt opleiding

De stage bij STACH was voor mij absoluut een hoogtepunt. Alles wat ik had geleerd tijdens de opleiding kon ik meteen toepassen in de praktijk. Deze stage deed mij beseffen hoe interessant ik de kwaliteit en voedselveiligheid kant vind. Daarom ga ik mijn afstudeerstage- en onderzoek richten op deze onderwerpen. Ik ben er nog niet helemaal uit waar ik precies ga afstuderen, maar dat komt helemaal goed.