Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Selma liep stage bij Puma en studeerde af bij Under Armour

Oud-student

Sportkundestudent Selma stage Puma Under Armour

'Ik kwam bij Under Armour terecht bij de afdeling Brand- en Sports Marketing waar ik hielp met het bedenken van een activatieplan voor atleten.'

Selma heeft net haar opleiding Sportkunde afgerond. Ze liep stage bij Puma, volgde haar minor in Londen en studeerde af bij sportkledingmerk Under Armour. Nu ligt de wereld aan haar voeten.

De switch naar Sportkunde

‘Na de middelbare school koos ik eerst voor de opleiding Leisure & Eventmanagement aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Tijdens een projectweek voor de Rotterdamse marathon en het ABN AMRO tennistoernooi wist ik het: mijn passie ligt bij sport. Helaas bood mijn opleiding geen focus op sport aan. Daarom wilde ik switchen. Bij Sportkunde word je breed opgeleid en de sfeer tijdens de open dag voelde fijn. Ik bereidde me goed voor op de selectie en werd gelukkig aangenomen. Ik was heel blij!’

Stage bij Puma: ontdekken van marketingwereld van sportmerken

‘Bij Puma kwam ik in het derde jaar terecht als stagiair op de afdeling Performance Sport Marketing. Ik werkte vooral aan merkactivaties: campagnes, evenementen of interacties waarmee een merk bekendheid vergaart en een band opbouwt met de doelgroep. Ook hielp ik bij de voorbereiding van fotoshoots voor de afdelingen Running, Training en Football. Daarnaast schreef ik een rapport over hoe Puma zich meer zou kunnen profileren in de wereld van Training.

Deze stage opende echt de deuren naar marketing binnen merken voor mij. Het was fantastisch om deel uit te maken van zo'n groot merk. Ik heb veel geleerd, leuke mensen ontmoet en hoop in de toekomst terug te keren bij het bedrijf.’

Minor in Londen: uit mijn comfortzone stappen

‘Ons International Office biedt studenten de kans om in hun 3e of 4e jaar een minor te volgen in het buitenland. Ik wilde graag naar Coventry University in Londen. Zo kon ik uit mijn comfortzone stappen door in een nieuwe omgeving te zijn en te leven. Ik koos het vakkenpakket ‘Global Marketing’ met de vakken Consumer Behavior, Marketing Research en Strategic Leadership.

Mijn grootste leermomenten tijdens die 6 maanden in Londen waren op persoonlijk vlak. Ik leerde zelfstandig te leven in een onbekende stad waar ik niemand kende, en om alleen te zijn en daar enorm van te genieten terwijl ik nieuwe wijken ontdekte. Ook mijn Engels is aanzienlijk verbeterd. Ik heb enorm genoten van mijn tijd in Londen en veel nieuwe mensen leren kennen. Het was fantastisch om daar te wonen. Er zijn zoveel leuke dingen te doen in de stad, zowel alleen als samen met anderen. Ik mis het nog elke dag.’

Afstuderen bij Under Armour

‘Na mijn stage bij Puma wilde ik mijzelf verder ontwikkelen binnen de wereld van sportkledingmerken. Ik kwam uit bij Under Armour. Ik kende het merk eigenlijk niet zo goed en was benieuwd naar hun marketingstrategie. Under Armour is een Amerikaans sportmerk dat zich richt op teamsportatleten van tussen de 16 en 24 jaar. Under Armour begon als sportmerk in American football, waar zij de oplossing creëerden voor het perfecte trainingsshirt onder het harnas van American football: de baselayer. Sindsdien staat Under Armour bekend om hun hoogwaardige sportkleding.'

Selma op haar stageplek

'Bij Under Armour ging ik aan de slag bij de afdeling Brand- en Sports Marketing waar ik hielp met het bedenken van een activatieplan voor atleten. Mijn werkdagen waren heel gevarieerd. De ene dag zat vol met vergaderingen, de andere dag was ik vooral bezig met het samenstellen van outfits voor contentcreatie met atleten. Ook heb ik geholpen met het opstellen van een contentkalender, een portfolio van planningen en een reflectieportfolio op eerdere campagnes of merkactivaties.

Daarnaast schreef ik mijn afstudeerscriptie voor het bedrijf. Met interne en externe interviews en veel onderzoek richtte ik me op hoe atleten een rol kunnen spelen in het aankoopproces van de doelgroep op sociale media. In die periode merkte ik wel dat een afstudeeronderzoek niet altijd de hoogste prioriteit heeft binnen een groot bedrijf waar iedereen erg druk is. Het verzamelen van informatie duurde daardoor langer dan gepland. Ik heb extra hard moeten werken om op tijd af te studeren.’

Afgestudeerd. Wat nu?

‘Eerst genieten van een paar weken vakantie en lekker niks doen. Maar ik ga zeker op zoek naar een baan in marketing, met een focus op influencers, atleten en merkactivaties. Daar krijg ik de meeste energie van in de sportwereld, dus daar ga ik voor.’

Tips voor aankomende Sportkundestudenten

‘Blijf vooral jezelf en sta open voor alles wat op je pad komt. Er zijn vast dingen die je tegenkomt die je leuk vindt, maar misschien ook niet. Probeer dat te zien als ervaringen, geniet ervan, en vind daarin je eigen weg. En tot slot: kies voor een minor of stage in het buitenland. Een geweldige ervaring!’