Julian Lookman
Oud-student Pedagogiek deeltijd

Weinig mannen kiezen voor de opleiding Pedagogiek terwijl de arbeidsmarkt schreeuwt om mannen met dit hbo-diploma. Waarom zijn mannelijke pedagogen zo belangrijk en waarom heeft Julian voor dit vak gekozen? Plus: wat doet hij eigenlijk?
Julian is coördinator van het stagebureau en programmaleider kennisnetwerken bij Levvel, een kennisgedreven jeugdhulporganisatie die behandeling en begeleiding biedt aan kinderen, jongeren en (pleeg)gezinnen in lastige situaties maar ook aan bijvoorbeeld jongeren die kampen met psychische klachten en/of gedrag dat in de weg zit. Zo’n 100 (wo en hbo) studenten per jaar lopen stage bij Levvel. Zelf deed Julian de opleiding Pedagogiek in deeltijd; naast zijn werk en zijn gezin. Inmiddels heeft hij heel veel ervaring in het werken met groepen jongeren met moeilijk gedrag, begeleiden van jongeren met een licht verstandelijke beperking, het opzetten van programma’s over seksualiteit maar ook met het begeleiden van nieuwe medewerkers in de jeugdhulp. “Ik rolde eigenlijk van het ene in het andere; soms ben ik gevraagd voor een nieuwe functie. Vaak zie ik wat er nodig is en dan pak ik dat op. Ik houd wel van een uitdaging.”
Respect voor mannelijk gezag
Hij vindt het man-zijn in de jeugdhulp wel een voordeel: “Je bent meestal wat groter als man en jongeren hebben vaker respect voor mannelijk gezag. Omdat je ook wat sterker bent, durven jongens zich beter fysiek te uiten. Dat is toch wel belangrijk voor jongens.” Julian vertelt over een situatie waar hij een paar jaar geleden mee te maken had. Een van de jongeren in de groep die Julian begeleidde, was door oorlog getraumatiseerd. Hij kon ‘zomaar’ getriggerd raken en ‘om zich heen gaan slaan en trappen’. “Hij vroeg mij om hem in zo’n situatie vast te houden zodat het niet uit de hand zou lopen. Daarmee konden we ook voorkomen dat hij bijvoorbeeld in de afzonderingsruimte terecht kwam. Dat zou hij niet van een vrouwelijke medewerker hebben kunnen vragen.”
In het werken met jongeren met een licht verstandelijke beperking (lvb) merkte Julian dat zij eigenlijk weinig wisten over hun eigen seksuele ontwikkeling en vooral wat de normen op seksueel gebied zijn. Julian ontwikkelde vervolgens een programma om daarover met deze jongeren in gesprek te gaan. “Jongeren met lvb zijn veel kwetsbaarder voor misbruik. Ze weten vaak niet wat ‘normaal’ is en vertonen daardoor eerder seksueel grensoverschrijdend gedrag. Niet alle jongeren hebben een voorbeeld, een rolmodel, gehad. Dan is het belangrijk dat met name jongens dit gesprek kunnen voeren met een man.”
Begeleiding nieuwe medewerkers
Later zag Julian ook dat er veel nieuwe medewerkers onervaren binnenkwamen en soms ook uitvielen of eerder overbelast raakten. “Zo ontstond het idee om deze nieuwe medewerkers te begeleiden en daarmee vast te houden. In intervisiesessies konden de nieuwe medewerkers praktijksituaties bespreken.” Dit maakt nog steeds deel uit van zijn werk. Daarbij zorgt Julian er ook voor dat medewerkers intern goed doorstromen en dat collega’s met een aanvullende opleiding starten.
Met een brede blik naar problemen kijken
Een jaar na afronding van zijn opleiding heeft Julian dus al een uitgebreid takenpakket en veel verantwoordelijkheid binnen Levvel. “Door de opleiding kijk ik met een brede blik naar problemen. Het kind of de jongere met het gezin/systeem is de basis van waaruit ik werk en zo kijk ik ook naar de organisatie. Door objectief en zonder oordeel te reflecteren, kom je uiteindelijk veel verder.”
Heb jij het lef?
Dit is het eerste interview in een serie over en met mannen in de pedagogiek. Wat is hun motivatie om de hbo-opleiding Pedagogiek te doen? Wat doet een pedagoog in de praktijk? En waarom zijn er meer mannen in dit vak nodig?