Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Jenella Duijne

Student Master Professioneel Meesterschap

Portret Jenella

“Ik wist dat ik hier op mijn plek zat door de docenten: open, sociaal en in het bezit van veel kennis en goede begeleidingsvaardigheden.”

Ik werk primair als teamleider op twee locaties van de Montessoricampus in Almere, een campus waar kinderopvang, primair onderwijs en voortgezet onderwijs samen komen. Mijn focus ligt op het voortgezet onderwijs, waarin ik ook werk als docent geschiedenis.

Na het afronden van mijn hbo sloot ik op werk aan bij een pilot voor een nieuwe onderwijsvisie en hier merkte ik dat ik kennis tekort kwam. Dit wilde ik bijspijkeren en zo ben ik gaan zoeken naar een opleiding die hierop aansloot. Ik wist ook dat ik geen eerstegraads bevoegdheid wilde halen, maar een andere kant op wilde groeien. De master Professioneel Meesterschap vond ik heel interessant klinken, omdat het open staat voor mensen met verschillende achtergronden. Het zijn niet alleen docenten die deze master volgen, dus je blik wordt verder verbreed. Ook de docenten spraken me erg aan: sociale en open mensen die veel kennis en goede begeleidingsvaardigheden bezitten. Dat was voor mij de reden dat ik dacht ‘hier zit ik op mijn plek’.

Op onze campus werken wij met ontwikkelfasen, waardoor er geen scheiding meer is tussen kinderopvang, po en vo. We liepen er tegenaan dat we de ontwikkeling van een kind ophingen aan bepaalde cognitieve capaciteiten, maar deze aanpak bleek te nauw. Wat miste was een doorgaande lijn in sociale en metacognitieve vaardigheden. Ik heb geholpen met het oprichten van een professionele leergemeenschap die hiermee aan de slag is gegaan. Momenteel zitten we in een transitiejaar en zijn we bezig om onze collega’s te ondersteunen om hiermee aan de slag te gaan.

Ben je als docent in een routine beland of wil je betrokken worden bij vernieuwingen in de school, meld je dan aan voor deze opleiding. En laat je niet afschrikken als je jong bent, want de opleiding kijkt niet naar leeftijd, maar naar de professionele ruimte die gegeven wordt vanuit je werk om hier mee aan de slag te gaan.