Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Deborah vertelt over haar opleiding en werk

Deborah, alumna Maritiem Offcicier

‘Elke dag komt de kennis van de opleiding van pas’

Waarom heb je gekozen voor de opleiding Maritiem Officier?

Ik ben opgegroeid met de avonturen van mijn vader en opa. Mijn vader was engineer bij de Koninklijke Marine en mijn opa werkte als elektricien op schepen. Na al hun verhalen te hebben gehoord, wilde ik die zelf ook meemaken!

Vanaf mijn twaalfde wist ik zeker dat ik wilde varen. Daarom koos ik op de middelbare school voor een technische richting op het vmbo, zodat ik daarna de zeevaartopleiding kon volgen. Na mijn vmbo ben ik de mbo-opleiding Maritiem Officier gaan doen, waar ik afstudeerde als engineer en stuurman. Voordat ik aan het werk ging, wilde ik me verder verdiepen in het vak. Daarom ben ik Maritiem Officier van de HvA gaan studeren. Dankzij mijn mbo-diploma kon ik de verkorte opleiding tot Stuurman volgen.

Waarom koos je uiteindelijk voor de richting Stuurman?

Tijdens mijn stages op het mbo heb ik zowel het werk van de engineers als van de stuurlui gedaan. Hoewel ik het sleutelen leuk vond, paste het navigeren van een schip meer bij mij. Routeplanning, het bewaken van de veiligheid aan boord en elke dag met iets anders bezig zijn – dat maakte het voor mij uitdagend en leuk.

Mijn droom was om navigatieofficier te worden bij de Koninklijke Marine, maar door een blessure moest ik dat helaas opgeven. Toch kwam er iets moois voor in de plaats: de cruisevaart. Het voelt dubbel goed om mensen hun droomvakantie te laten beleven, terwijl ik zelf mijn droom waarmaak!

Maritiem Officier

Hoe heb je je eerste jaar aan de HvA ervaren?

Omdat ik al de mbo-opleiding Maritiem Officier had gedaan, kon ik het eerste en tweede jaar samenvoegen. Sommige vakken hoefde ik niet opnieuw te doen, maar op het hbo ga je wel dieper in op de theorie. Dat was in het begin even wennen. Maar zodra je het tempo te pakken hebt, valt het mee. Het enige vak dat ik moeilijk vond, was regeltechniek. Als ik nu terugkijk, had ik daar meer hulp voor moeten vragen.

Heb je tips voor nieuwe studenten?

Maak gebruik van de hulp van je docenten! Ze zijn er echt om je te helpen. En onthoud: iedereen maakt zijn eigen unieke ervaringen mee tijdens stages. Je zult zowel goede als minder leuke verhalen horen van ouderejaars, maar uiteindelijk is jouw ervaring altijd uniek.

Wat was voor jou het hoogtepunt van de opleiding?

Het hoogtepunt was zeker mijn afstudeerstage aan boord van de Karel Doorman, een schip van de Koninklijke Marine. Ik heb daar zeven maanden lang onderzoek gedaan, en het mooie is dat ze mijn onderzoek vandaag de dag nog steeds gebruiken!

Waar werk je nu?

Ik werk momenteel als tweede officier bij Celebrity Cruises, aan boord van de Celebrity Eclipse. Als tweede officier assisteer ik de senior officier tijdens de brugwacht. Dat betekent dat ik de positie van het schip controleer, de route in de gaten houd en eventuele speciale situaties aanpak, zoals milieubeperkingen of het vermijden van aanvaringen. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord en leid ik een brandploeg. Als er een noodgeval is, zoals een brand, wordt mijn team opgeroepen.

Wat heb je tijdens je opleiding geleerd dat je nu nog steeds gebruikt?

Eigenlijk gebruik ik bijna alles wat ik geleerd heb tijdens de navigatielessen, de stabiliteitlessen en de regels voor het voorkomen van aanvaringen. Elke dag komt die kennis weer van pas.

Heb je nog een advies voor scholieren die overwegen om Maritiem Officier te worden?

Het is een fantastisch beroep waarin je betaald wordt om de wereld te zien. Maar houd er wel rekening mee dat je lange tijd van huis bent. Niet iedereen vindt dat even makkelijk.

Tip:

Als je twijfelt of dit beroep bij je past, kun je bij sommige rederijen een vakantie-stage doen. Zo kun je een of twee maanden meevaren en ervaren hoe het leven op zee is. Ik had dit graag eerder geweten, want dan had ik die kans zeker gepakt!