Studieprogramma
Het studieprogramma omvat 90 studiepunten en bestaat uit drie onderdelen: vakinhoud, vakdidactiek & onderzoek in de schoolpraktijk en keuzemodules.
Onderdelen
Het studieprogramma omvat 90 studiepunten (ECTS) en bestaat uit de volgende onderdelen:
- vakinhoud (rol 1) - 50 ECTS
- vakdidactiek en onderzoek in de schoolpraktijk: VOS (rol 1, 2, 3) - 30 ECTS
- keuzemodules (rol 2) - 10 ECTS
Vakinhoud: Expert in je schoolvak
Expert zijn betekent meer dan beschikken over veel vakkennis. Je kunt die kennis ook overbrengen, op zo’n manier dat jouw leerlingen er enthousiast door raken. Je inspireert en begeleidt je leerlingen tijdens het leren van het vak. De relatie tussen jouw schoolvak en de wetenschappelijke discipline is je vertrouwd. Je verstaat de kunst om op te treden als een expert in je schoolvak en je bovenbouwleerlingen actief voor te bereiden op examens en vervolgopleidingen.
Vakdidactiek en Onderzoek in de Schoolpraktijk (VOS): Gevorderd vakdidacticus en Onderzoekend professional
Vakdidactiek en Onderzoek in de Schoolpraktijk, ofwel VOS, bestaat uit geïntegreerde vakken, waarin je onderzoeksmatig leert denken en kijken naar de onderwijspraktijk. Je geeft elke dag les aan leerlingen, maar wat weet je eigenlijk van het denken of leren van leerlingen? In de VOS-lijn ga je o.a. op onderzoek in je eigen schoolpraktijk op basis van wetenschappelijke inzichten (literatuur) en wetenschappelijke methoden (o.a. dataverzameling, data-analyse en reflectie). Op deze wijze verdiep jij je als onderzoekend professional meer in de leerprocessen van je leerlingen, zodat jouw onderwijs nog beter aansluit bij hun behoeften en mogelijkheden.
De VOS-colleges bouwen voort op je bestaande kennis van het lesgeven in de onderbouw. Je gaat je ontwikkelen tot gevorderd vakdidacticus op masterniveau, d.w.z. dat je bovenbouwleerlingen op weg naar hun examens optimaal kunt begeleiden.
Opdrachten op je eigen school
Je VOS-opdrachten voer je (meestal) uit op de school waar je werkt. Zo ontwikkel je je professionaliteit (en beroepsrollen) binnen je eigen school en lever je tegelijkertijd een bijdrage om de praktijk op jouw school te verbeteren.
Keuzemodules
In de master kies je in de loop van je studie minimaal twee keuzemodules (5 ECTS per keuzemodule). Keuzemodules zijn beroepsondersteunend en generiek van aard . Ze zijn dus geschikt voor alle eerstegraadsopleidingen. Momenteel kun je kiezen uit: Computational Thinking, Pedagogiek voor de bovenbouw, Financiële zelfzekerheid, Denken over onderwijs en wetenschap en Europese Cultuur.
Een overzicht van het gehele curriculum vind je in de studiegids(opent in nieuw venster).
Praktijk
De deeltijd masteropleiding Leraar Wiskunde sluit direct aan op jouw dagelijkse praktijk. Je kunt wat je leert direct inzetten en al doende groeien in je nieuwe rol.
Wanneer je tijdens de opleiding al als docent in de bovenbouw werkt, dan kan jouw dagelijkse praktijk als basis fungeren voor de kernonderdelen van de opleiding. Werk je in de onderbouw, dan is het altijd mogelijk om op je eigen school (of binnen je eigen scholengroep) ruimte te maken voor jouw opdrachten, onderzoek en stage in de bovenbouw havo/vwo. Als dat niet lukt binnen je eigen school / scholengroep, dan zoek je een VO-school waar je praktijkopdrachten in de bovenbouw kunt uitvoeren.
Werk je niet in het onderwijs, zoek dan op korte termijn een baan als leraar. Zodat je tijdens je opleiding een thuisbasis hebt voor de kernonderdelen. In alle gevallen proberen we een vruchtbare en goed werkbare overeenkomst te sluiten tussen jou, de school en de opleiding.
Beroepsrollen
In deze opleiding staan 3 beroepsrollen (kwaliteiten) van de eerstegraadsleraar centraal. Na het afronden van de masteropleiding ben je expert in jouw schoolvak. Je hebt jezelf ook ontwikkeld tot gevorderd vakdidacticus en onderzoekend professional in je eigen klas, vaksectie en schoolorganisatie.
Jouw maatwerkprogramma
De masteropleiding is een deeltijdopleiding, waardoor je naast je studie ook in deeltijd kunt werken. Toch is het pittig om te studeren naast je huidige (drukke) baan.
We gaan standaard uit van een cursusduur van 2,5 tot 3 jaar, maar door persoonlijke omstandigheden kan het studietraject mogelijk sneller of juist langzamer gaan. Hoe groot is je huidige betrekking? Welke vooropleiding heb je gehad? Hoe is je persoonlijke situatie? Heb je zorgtaken? Allemaal zaken die van invloed kunnen zijn op het tempo van de studie. In overleg met je studieloopbaanbegeleider wordt gekeken welk studietraject het beste bij jouw situatie past.
Samen met je opleidingscoördinator of studieloopbaanbegeleider kun je waar nodig een maatwerkprogramma opstellen, waarbij je kunt versnellen of temporiseren.
Titel en diploma
Na afronding van de opleiding mag je de titel Master of Education voeren. Je kunt dan aan de slag als eerstegraadsleraar wiskunde.