Stijn vertelt over zijn favoriete project
Student Forensisch Onderzoek
‘Je mag met het verkregen bewijsmateriaal urenlang brainstormen en je fantasie de vrije loop laten’
"In het eerste jaar doe je meerdere projecten. Eén van de leukste projecten vind ik Lijkvinding. Op een van de verdiepingen van ons schoolgebouw ligt een lijk. We starten met een opsporingsonderzoek."
Meerdere rollen
"Je doet onderzoek om achter het meest aannemelijk scenario te komen. Je verzamelt bewijsmateriaal op basis van onder andere DNA-onderzoek en informatie uit de lijkschouw. Je vervult meerdere rollen, zodat je later beter kan samenwerken met je collega’s.
In de eerste fase ben je de forensisch onderzoeker. Je observeert de plaats delict en je maakt hier foto’s van. Dit klinkt heel simpel, maar dit gaat natuurlijk volgens richtlijnen die je goed moet volgen. Zo niet, is het verkregen bewijsmateriaal wellicht niet bruikbaar. Ik vond het de eerste keer best lastig om alle protocollen te volgen. Gelukkig mag je tijdens de opleiding veel oefenen.
Vervolgens bepaalt het team welk bewijsmateriaal van belang is voor het onderzoek. Dat wordt opgestuurd naar het Nederlands Forensisch Instituut voor verder onderzoek."
Puzzelen met DNA-sporen
"Tijdens de tweede fase van het project vervul je de rol van DNA-deskundige van het NFI. Je analyseert en interpreteert hier de verkregen DNA-profielen. Tijdens deze fase kun je met de DNA-sporen al gaan puzzelen om te tot een mogelijk scenario te komen. Welke verdachte heeft zijn DNA daar achtergelaten, en is dus zeer waarschijnlijk op deze locatie geweest?
Ik vind dit een van de leukste fases van het project, omdat je tijdens deze weken veel nadenkt over wat er nou precies gebeurd kan zijn. Je mag met het verkregen bewijsmateriaal urenlang brainstormen en je fantasie de vrije loop laten."
Eindconclusie trekken
"Tijdens de derde en laatste fase ben je de officier van justitie die als leidinggevende aan het opsporingsonderzoek een meest aannemelijk eindscenario opstelt. Hierbij interpreteer je alle resultaten en bevindingen en trek je je eigen eindconclusie. Wie zijn de verdachten en moeten ze vervolgd worden en wat is de aanklacht? Moeten verdachten vervolgd worden, en waarvoor moeten zij vervolgd worden?"