Student Jochem vertelt over zijn eerstejaarsproject
Ervaar de opleiding
‘Ons concept kwam echt tot leven’
'In het tweede semester van het eerste jaar gebruik je bij het vak ontwerpen alle kennis die je hebt opgedaan in de eerste twee blokken. Je gaat een concept bedenken die je later in blok vier ook echt gaat maken. Wij kregen de opdracht om met de klas een geautomatiseerd systeem te bouwen, dat lege pindakaas potten vult met drie verschillende kleuren M&M’s. In blok drie kreeg iedereen de opdracht om individueel een concept te maken voor één van de vijf onderdelen van het uiteindelijke systeem. In blok vier werd de klas opgedeeld in vijf groepen, voor elk onderdeel een groep. Per groep werd gekozen welk ontwerp het best zou werken voor dat onderdeel en vervolgens werd er een plan gemaakt om het onderdeel echt te kunnen bouwen.
Belangrijkste les
Wat ik vooral leuk vond aan dit project, was het tot leven zien komen van je zelfgemaakte concept. En te zien dat het ook echt werkt. Ik was verantwoordelijk voor het sorteren van de M&M’s en vullen van de pindakaas potten. Het belangrijkste dat ik heb geleerd, is dat je alles van tevoren tot in de kleinste details moet uitdenken. Dit bespaart je later veel tijd. Soms deden we dat niet. Hierdoor moesten we meerdere onderdelen opnieuw of anders maken.
Trots op eindproduct
Bij dit project was samenwerken heel belangrijk. Bij het schrijven van een verslag is het prima om dat alleen te doen, maar bij het bouwen van je product is het noodzakelijk dat iedereen op één lijn zit. Dit was mijn favoriete project van het eerste jaar. We hebben uiteindelijk een mooi, werkend eindproduct neergezet. Daar ben ik best trots op.'