Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

A Day in the Life of an Alumnus

Yari de Graaf

Dat de opleiding Aviation ook baankansen biedt buiten de luchtvaart, bewijst Yari. Hij studeerde in 2018 af aan de opleiding Aviation, met het honoursprogramma Aviation Management. Na zijn studie koos hij voor een baan bij de NS.

Hoe ben je aan je huidige baan gekomen?

"Ik heb mijn afstudeerstage bij de NS gedaan.  Het was mijn bedoeling om mijn studiecarrière direct voort te zetten door een masteropleiding Railway Engineering te doen aan het Royal Institute of Technology (KTH) in Stockholm, Zweden. Ik kon daar alleen niet direct na het afronden van mijn bachelor terecht. De NS bood mij toen een jaarcontract aan om als materieelplanner aan de slag te gaan. Gedurende het jaar dat ik bij NS werkte, heb ik veel geleerd en het heeft mijn gevoel gesterkt om na mijn masterstudie bij het bedrijf te blijven werken. NS wilde mij ook binnen het bedrijf houden, dus kwamen we een flexibel contract overeen waarin ik mijn studie in Zweden kon combineren met werken bij NS als ik terug was in Nederland (bijvoorbeeld tijdens vakanties). Door COVID-19 moest ik eerder terugkomen uit Zweden dan ik oorspronkelijk gepland had. Toen duidelijk werd dat het tweede jaar van mijn masterstudie volledig online zou zijn, was er geen reden om nog een keer terug te gaan naar Zweden. Hierdoor kon ik naast mijn studie bij NS blijven werken."

Wat zijn uw dagelijkse werkzaamheden?

"Ik werk voor de afdeling die verantwoordelijk is voor de wijzigingen op de normale dienstregeling en materieelplanning, bijvoorbeeld door baanwerkzaamheden, evenementen (voetbalwedstrijden, Koningsdag, etc.) of storingen in het weer (zware sneeuwval, etc.). De speciale dienstregeling die tijdens de eerste maanden van de pandemie werd gehanteerd, werd ook binnen ons team gecreëerd. Het is mijn taak ervoor te zorgen dat elke trein een dienstregeling heeft en met voldoende capaciteit (zitplaatsen) rijdt voor alle verwachte reizigers, rekening houdend met beperkingen zoals aantal treinpersoneel, rangeermogelijkheden, perronlengtes, etc. In principe , ben ik de hele dag aan het puzzelen om ervoor te zorgen dat het plan voldoet aan alle eisen voor alle betrokken stakeholders."

Wat vind je het leukst aan je werk?

"De puzzel die ik moet oplossen is elke dag anders. Dat maakt het een mooie uitdaging om steeds weer met oplossingen te komen. Toch kan een oplossing goed zijn voor het materieelplan, maar niet passen binnen de dienstregeling. Gelukkig ben ik een van de weinige planners die gespecialiseerd is in het plannen van zowel de dienstregeling als het materieel. Dit vind ik het leukst: beide specialisaties gebruiken om tot de meest creatieve oplossingen te komen."

Wat vond je het leukst aan je opleiding dat je tegenwoordig helpt in je werk?

"Ik heb veel geleerd tijdens het Honours Programme Aviation Management. Door de organisatie van de Aviation Management Conference en mijn rol als presentator van de dag, realiseerde ik me dat ik geen problemen heb om deel te nemen aan discussies en dat ik indien nodig het voortouw kan nemen. Deze ervaring gebruik ik nog steeds in mijn rol als groepscoördinator binnen het team materieelplanning."