Studieprogramma voor jaar 2
Vanaf het tweede jaar kun je je specialiseren in een van de drie richtingen: Fashion & Management, Fashion & Branding of Fashion & Design. Je ontwikkelt de kennis en de vaardigheden die je nodig hebt om een expert te worden in jouw vakgebied.
Fashion & Management
In de afstudeerrichting Fashion & Management leer je alles over het ontwikkelen en verkopen van modeproducten. Je ontdekt hoe de modewereld werkt, hoe je nieuwe ideeën bedenkt en problemen oplost. Je krijgt inzicht in marketing, productontwikkeling, financieel plannen en internationaal zakendoen. Als fashion manager van de toekomst combineer je creativiteit met strategisch inzicht en praktische vaardigheden om modebedrijven succesvol te maken.
Belangrijkste onderwerpen: modetheorie, productontwikkeling, inkoop, supply chain management, marketingtheorie, nieuwe businessmodellen, finance.
Fashion & Design
In de afstudeerrichting Fashion & Design leer je alles over ontwerp, vorm en materiaal, en hoe je concepten en ideeën omzet in modeproducten en -collecties. Je doet kennis op over digitale technieken, creativiteit en commercie (hoe je modeproducten verkoopt en promoot). Je ontdekt alle stappen van het ontwerpproces en ontwikkelt je eigen visie als modeontwerper. Je leert verschillende technieken zoals patroontekenen en moulage, en combineert digitale vaardigheden met praktische handvaardigheden. Als designer werk je aan modeproducten voor de mode-industrie, waarbij je zowel ontwerpt als onderzoekt.
Belangrijkste onderwerpen: design, materiaal, constructie, concepten en trends, collectioneren, tekenen en visualisatie.
Fashion & Branding
In de richting Fashion & Branding staan zowel creatieve als analytische vaardigheden centraal. Je doet consumenten- en marktonderzoek, analyseert en creëert merkconcepten, en zet een communicatiestrategie op. Je werkt aan praktijkgerichte projecten waarbij je zowel digitale als traditionele technieken gebruikt. Je ontwikkelt je eigen merk en een bijbehorende communicatiestrategie, en leert hoe nieuwe technologieën het gedrag van consumenten beïnvloeden. Als branding specialist bouw je creatieve merkidentiteiten, leer je strategisch communiceren en kun je met jouw kennis van maatschappelijke trends en digitale tools een merk succesvol in de modewereld neerzetten.
Belangrijkste onderwerpen: concepten en trends, merkstrategie, marketing- en branding theorie, visuele communicatie, ruimtelijke en grafische vormgeving, doelgroepgericht schrijven, copywriting, ontwerpkennis.
Bekijk de studiegids(opent in nieuw venster) voor meer informatie over het onderwijs bij AMFI binnen de afstudeerrichtingen Fashion & Management, Fashion & Design en Fashion & Branding.