Praten over huidskleur met kleuters
Publicatie - februari 2025

In dit artikel delen de onderzoekers verkregen inzichten over raciale/etnische/culturele identiteit en tips voor professionals in de pedagogische praktijk.
Het vermogen van kinderen om kleur te zien en te benoemen ontwikkelt zich al vroeg, maar hun begrip van sociale categorieën op basis van huidskleur, etniciteit of cultuur rijpt pas later. Naast de ouders en de eigen omgeving spelen ook pedagogen een cruciale rol in het begeleiden van deze ontwikkeling en in het voorkomen van structurele uitsluiting op basis van dit soort kenmerken. In dit artikel bieden we inzichten over hoe en waarom kleuters huidskleuren en raciale categorieën herkennen en benoemen in hun spel en geven we handvatten voor het voeren van gesprekken met kleuters over diversiteit.
Hoe meer het kind opvalt, hoe sneller het wordt geprikkeld over de vraag: waar hoor ik bij...
Auteurs:
- Fadie Hanna, onderwijskundige en als associate lector pedagogisch handelen in het beroepsonderwijs: f.hanna@hva.nl
- Marjolein Zee, onderwijspedagoog en als universitair hoofddocent onderwijswetenschappen verbonden aan de afdeling Psychology, Education and Child Studies (DPECS) van de Erasmus Universiteit Rotterdam: zee@essb.eur.nl