Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksresultaat

Stagekansen gelijkwaardig maken

Publicatie - mei 2024

cover onderzoekrapport

Tijdens stages doen studenten relevante praktijkervaring op die bijdraagt aan het verwerven van werkcompetenties. Niet alle studenten kunnen daar in gelijke mate van profiteren. In dit rapport bespreken we ongelijke stagekansen.

Tijdens stages doen studenten relevante praktijkervaring op die bijdraagt aan het verwerven van werkcompetenties. Helaas blijkt uit diverse onderzoeken dat niet alle studenten in gelijke mate hiervan kunnen profiteren. In dit rapport bespreken we ongelijke stagekansen en belichten we een breder perspectief op kansenongelijkheid binnen het stageproces dan enkel stagediscriminatie.

Stages vormen een belangrijk onderdeel van curricula in het mbo en hbo. Studenten krijgen tijdens de stage ook de gelegenheid om waardevolle professionele netwerken op te bouwen en een realistisch beeld te krijgen van de arbeidsmarkt. Voor studenten vormen stages dan ook een belangrijke voorbereiding op de arbeidsmarkt.

Solliciteren met migratieachtergrond

Helaas blijkt uit diverse onderzoeken dat niet alle studenten in gelijke mate hiervan kunnen profiteren. Jongeren met een migratieachtergrond moeten bijvoorbeeld vaker solliciteren voor het vinden van een stageplek dan jongeren zonder migratieachtergrond. Ook hebben zij minder vaak een relevante bijbaan naast hun opleiding wat van invloed kan zijn op de kans op een stageplek en werk. Ook tijdens de stage zelf ervaren sommige groepen studenten meer uitdagingen dan anderen, zoals het moeten aanhoren van stereotyperende grappen of vragen tijdens de stageperiode.

Het rapport Stagekansen gelijkwaardig maken behandelt het volledige stageproces van HvA-studenten, inclusief obstakels voor en tijdens de stage. Stagediscriminatie heeft een negatieve invloed op het studiesucces van studenten doordat het hun leerplezier en het leerrendement belemmert. Studenten die worden gediscrimineerd voelen zich minder veilig en welkom, wat hun motivatie en betrokkenheid kan verminderen.

Inclusieve en veilige leeromgeving

Het creëren van een inclusieve en veilige leeromgeving is daarom essentieel om het leerplezier en het leerrendement van alle studenten te bevorderen. De afgelopen jaren is er ook een groeiende bewustwording ontstaan over kansenongelijkheid op de stagemarkt binnen het hbo en wo. De aandacht richt zich vooral op het probleem van stagediscriminatie.

Auteurs

  • Gladys Akom Ankobrey
  • Nicole Sanches
  • Daphne Wiersema
  • Fadie Hanna
Lees hier meer over de programmalijn 'Verborgen kennisbronnen' van CoE Urban Education
Lees hier meer over de onderzoekslijn van associate lector Fadie Hanna
Lees hier meer over de onderzoekslijn van associate lector Daphne Wiersema