Mediawijsheid leren in tijden van generatieve AI?
Publicatie - april 2024
Een lied dat toegekend werd aan Drake en Bad Bunny, een video van een moordpoging op Trump en compromitterende nepfoto’s die gebruikt worden voor online chantage. Wat ze gemeen hebben is dat ze door generatieve AI gemaakt zijn en moeilijk van echt te onderscheiden zijn. Ontwikkelingen op het vlak van generatieve kunstmatige intelligentie maken dat mediawijsheid belangrijker wordt dan ooit tevoren, want of en hoe we deze nieuwe mogelijkheden wijs benutten is nog onzeker.
In dit essay verkent associate lector Izaak Dekker drie vragen. De eerste twee vragen zijn filosofisch: wat is mediawijsheid? En wat is het doel van mediawijsheid? Weten wat mediawijsheid is en wat het doel ervan is, is belangrijk voor onze onderwijskundige vervolgvraag: hoe leer je mediawijsheid aan? Theoretische kennis leer je anders aan dan praktische vaardigheden. Daar heb je dus ook een andere methode en toets voor nodig. Het bovenliggende doel scherp stellen helpt bovendien om een gezamenlijk beeld te krijgen van de toepassing en maakbaarheid. Als mediawijsheid bijvoorbeeld een normatief omstreden opvatting bevat, dan zal het aanleren niet alleen een onderwijskundige maar ook een politieke uitdaging worden.
Het essay is een in een serie en is te vinden op de site(opent in nieuw venster) van Netwerk Mediawijsheid.
Auteur
Izaak Dekker