Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksresultaat

Hoe denken leerlingen over kolonialiteit in aardrijkskunde?

Publicatie - april 2024

De mate waarin het schoolvak aardrijkskunde een koloniaal wereldbeeld reproduceert krijgt steeds meer aandacht onder vakgenoten. Maar herkennen leerlingen de koloniale erfenis in het hedendaagse aardrijkskundeonderwijs? En als je ze daarbij op weg helpt, hoe voelt dat dan voor ze? Naast het beantwoorden van deze vragen biedt het onderzoek handvatten voor docenten om dit onderwerp zelf in hun les bespreekbaar te maken met hun leerlingen.

Aardrijkskunde is niet neutraal en nog steeds wordt er naar ‘de ander’ gekeken vanuit een perspectief van westerse superioriteit. In hoeverre ervaren leerlingen kolonialiteit bij aardrijkskunde? En is dat ook van invloed op hun motivatie voor het vak? Dominique Angel bezocht voor het onderzoek een 3 havo-klas op het Edith Stein College in Den Haag, een 2 vmbo-klas op het Huygens College en een 3 gymnasium-klas op het 4e Gymnasium, beide in Amsterdam. Ze ging met de leerlingen in gesprek over teksten waarin kolonialiteit zichtbaar is. Bij 3 havo ging de tekst over oorzaken van conflicten, bij 2 vmbo over de groei en structuur van steden en bij 3 gymnasium over verschillende ontwikkelingssnelheden in de wereldeconomie. 

Auteur

Dominique Angel 

Lees de publicatie in de Research database
(opent in nieuw venster)
Meer informatie over CoE Urban Education