De kunst van burgerschapsonderwijs
Publicatie - maart 2024
Democratie en burgerschap staan onder druk. We leven in een tijd van affectieve polarisatie waarin mensen elkaar niet vanzelfsprekend als gerespecteerde gesprekspartners zien. Opgroeien in deze tijd vraagt veel van jongeren. Mede hierom is er een breed gedeelde roep om meer burgerschapsonderwijs.
De afgelopen jaren hebben scholen veel geïnvesteerd in burgerschapsonderwijs en docenten geven op een afgewogen manier vorm aan de behandeling van complexe maatschappelijke thema’s. Desondanks laat onderzoek zien dat leerlingen in Nederland relatief weinig les krijgen over burgerschapsthema’s en dan met name over vraagstukken over democratie, politiek, mensenrechten, diversiteit en inclusie. Ook als het gaat om burgerschap te ervaren, hebben Nederlandse leerlingen relatief beperkte mogelijkheden. Leerlingen vinden het klasklimaat niet erg open. Zo is er beperkt ruimte om verschillende perspectieven in te brengen en minder vaak de mogelijkheid om met besluitvorming te oefenen (bijvoorbeeld via de leerlingenraad) dan leerlingen in andere landen (Daas et al., 2023).
Het artikel is gepubliceerd in Kunstzone, Hét tijdschrift voor kunst en cultuur in het onderwijs.
Auteur
Hessel Nieuwelink